search
לוגו

עגלת קניות

עגלת הקניות שלך ריקה.

כניסה לחברים רשומים

הפורטל הישראלי לאמנויות - הבמה ליצירות שלכם

הירונימוס בוש שב הביתה

במלאת 500 שנים למותו של הירונימוס בוש, האמן אשר הציג בפני בני דורו עולמות שהם לא העלו בדעתם, יצירותיו שבות הביתה, אל העיר דן בוש שבהולנד, שבה נולד, חי, פעל ומת – ושממנה נטל את השם בו נודע כאמן בעולם כולו – במסגרת התערוכה חזונותיו של גאון שתוצג בעיר מפברואר ועד מאי 2016 * התערוכה היא פרי מחקר ורסטורציה מקיפים של יצירתו של בוש, ויוצגו בה יצירות מופת שלו שיושאלו ממוזיאונים מרכזיים ברחבי העולם אשר יוצבו זו לצד זו לראשונה מאז יצירתן בסטודיו של האמן
31/12/2015
עגלת השחת (הגדל)

  

"הירונימוס בוש הוא האמן החשוב והמקורי ביותר שהולידה ארצנו בימי הביניים. אנו מייחלים מזה זמן רב לאפשרות להחזיר את יצירותיו לעיר הולדתו ב-2016. וזו הזדמנות נפלאה לדור חדש להכיר את יצירתו, שהנה ייחודית בכל המובנים", מסר שארל דה מוי, מנהל מוזיאון נורדברבאנטס הנמצא בבדן בוש שבהולנד, שבו תוצג מ-13 בפברואר ועד 8 במאי 2016, תערוכה המוקדשת להירונימוס בוש (בערך 1450 - 1516), והמבוססת על מחקר מקיף של יצירתו. התערוכה תכלול יצירות שעברו רסטורציה במסגרת פרויקט המחקר וכן רישום המיוחס לבוש לראשונה, שטרם הוצג עד כה במוזיאונים.

 

 

זהו אירוע חד פעמי, שבו יחזרו לראשונה רוב יצירותיו של האמן אל דן בוש, העיר שבה הוא נולד בשם הירונימוס ון אקן, שבה הוא צייר את יצירות המופת שלו ושממנה הוא נטל את השם שבו הוא נודע כאמן בעולם כולו, בוש.

 

 

 

 

 

 

הירונימוס בוש, יום הדין האחרון, בערך 1505-1495. ברוז', מוזיאון כרונינג

הלוח נמצא כעת בתהליך רסטורציה. תמונות חדשות יהיו זמינות בינואר 2016

 

 

 

 

 

התערוכה מתקיימת במסגרת אירועי "שנת בוש הלאומית", שיתקיימו בהולנד בשנת 2016 במלאת 500 שנה למותו של הירונימוס בוש, אשר נחשב לאמן ההולנדי המשפיע ביותר בימי הביניים המאוחרים. הירונימוס ון אקן נולד בדן בוש, הולנד, בערך ב-1450. משערים כי הוא למד בבי"ס ללטינית, מה שמייחד אותו מרוב האמנים בני התקופה. בוש היה חבר ב"אחוות גברתנו המבורכת", שהייתה לה קפלה בכנסיית סנט ג'ון בעיר, ובין שאר הציורים שיגיעו לתערוכה, יוצגו שני לוחות שצוירו ע"י בוש עבור הקפלה הזו, ועליהם דמויותיהם של הקדושים יוחנן המטביל ויוחנן האוונגליסט, פטרוני כנסיית סנט ג'ון.

 

 

בסוף המאה ה-15, החל האמן לחתום על ציוריו בשם Jheronimus Bosch"", על שם העיר שבה הוא חי ועבד (שמה הרשמי של העיר הוא הרטוגנבוש, אולם בשפה המדוברת היא נקראת לרוב בשם דן בוש. מילולית, פירוש השם הוא "היער של הדוכס"). האמן צבר מוניטין בעירו ומחוצה לה, והודות ללקוחותיו היוקרתיים, הוא חי בנוחות, אם כי אף פעם לא התעשר. בוש מת באוגוסט 1516, ונקבר בקתדרלת סנט ג'ון. סיבת המוות אינה ידועה, אולם יתכן שהוא מת ממחלה מידבקת שהייתה נפוצה באותה עת בדן בוש.

 

 

הירונימוס בוש, ספינת השוטים, בערך 1510-1500. פריז, מוזיאון הלובר, מחלקת הציור

הלוח נמצא כעת בתהליך רסטורציה.
תמונות חדשות יהיו זמינות בינואר 2016.

Photo: Rik Klein Gotink and Robert G. Erdmann for the Bosch Research and Conservation Project

התערוכה "חזונותיו של גאון" היא הרטרוספקטיבה הגדולה ביותר של בוש שהוצגה אי פעם. היא מורכבת בערך מ-20 ציורים ומ-19 רישומים מאת בוש, כולל ארבעה טריפטיכונים וארבעה לוחות דו צדדיים. זו תהיה הפעם הראשונה שיתאפשר לציבור לצפות ב-12 לוחות ששוחזרו במיוחד עבור התערוכה ולרגל שנת הירונימוס בוש. כמו כן, יוצגו שבעה לוחות שנוצרו בסטודיו שלו ו/ או על ידי תלמידיו החשובים. כ-70 יצירות נוספות יציגו את ההקשר של האמנות הזו, שנוצרה במאות 16-15.

 

הירונימוס בוש הציג בפני בני דורו עולמות שהם לא העלו בדעתם. יצירתו מאופיינת בדמויות שטניות, במפלצות, במלאכים ובקדושים המאכלסים את הרישומים ואת הלוחות המצוירים שלו. יצירתו, העשירה באשליות ובהזיות, בדמויות חריגות וייחודיות ובסיוטים, מתארת באופן שאין דומה לו את הנושאים העיקריים של תקופתו: פיתוי, חטא, נשיאה באחריות, שכר ועונש. היצירות, שנוצרו בסביבות 1500, בתקופת המעבר בין ימי הביניים והרנסנס, משקפות באופן מסתורי את הקשר בין היחיד, סביבתו ובוראו.

 

התערוכה שתוצג במוזיאון נורדברבאנטס מחולקת לנושאים הבאים: מסע העלייה לרגל לאורך החיים, בוש בהרטוגנבוש (דן בוש), סצנות מחיי ישו, בוש כאמן רישום, קדושים ואחרית הימים.

 

ההכנות לתערוכה החלו כבר בשנת 2007. היסודות להשאלת היצירות הונחו ע"י פרויקט המחקר והשימור של בוש (BRCP), מחקר בינלאומי רחב היקף בתחום תולדות האמנות, שנערך בשיתוף קרן 500 שנים לבוש ואוניברסיטת רדבאוד בניימכן. צוות של מומחים בינלאומיים, בראשותם של יוס קולדווי ושל מתייס אילסינק בילה שש שנים של מחקר מעמיק ושיטתי ושל תיעוד למעשה של כל יצירתו של המאסטר בוש ברחבי העולם, תוך שימוש באמצעים הנמצאים בחזית הטכנולוגיה. השחזורים וההמחשות המוצגים בתערוכה תוך שימוש בטכנולוגיות ששימשו במהלך המחקר המדעי, יעניקו לצופים תובנה מיוחדת באשר לאופן בו נוצרו עבודותיו של בוש.

 

המחקר הוביל לשיתוף הפעולה עם כל המוזיאונים שהאוספים שלהם כוללים ציורים ורישומים של בוש, וסלל את הדרך לקראת התערוכה. המספר הגדול במיוחד של היצירות שהושאלו לתערוכה יעניק לצופים הזדמנות מיוחדת ללמוד מקרוב את השפה החזותית המהפכנית ועתירת הדמיון של הירונימוס בוש. כך למשל, ניתן יהיה לראות בתערוכה זו בצד זו יצירות מופת כגון ספינת השוטים ממוזיאון הלובר שבפריז, חזונות מן העולם הבא מן הגלריה דל'אקדמיה בוונציה, יצירות שהושאלו ממוזיאון בוימנס ון באונינגן מרוטרדם וממוזיאון המטרופוליטן בניו יורק והיצירה הידועה עגלת השחת, שהגיעה ממוזיאון הפראדו במדריד לאחר ששהתה בספרד במשך כמעט 450 שנה. מלך ספרד פיליפ השני, שהיה אספן נלהב של יצירתו של בוש, קנה את הטריפטיכון הזה עבור האוסף הפרטי שלו בשנת 1570. היצירה, שלא יצאה את גבולות ספרד מאז שנרכשה, מגיעה להולנד במצב מעולה, שכן לפני שנים אחדות היא עברה רסטורציה. בציור מוצגת תהלוכה של אנשים הצועדים בעקבות עגלת שחת, שהיא מטפורה לחומרנות, ישירות אל הגיהינום. "עגלת השחת" היא אחד הציורים הראשונים בתולדות האמנות המתארים סצנות יומיומיות. במישור הקדמי אנו יכולים לראות סצנות האופייניות לימי הביניים, ביניהם נזירים שתויים, עוקרי שיניים, מוסיקאים וצוענים מגידי עתידות. זוג נאהבים יושב בראש ערימת השחת, כשמשני צדדיהם ניצבים מלאך ושד: מסורות קיימות וחדשות משולבות יחדיו.

 

 
 

הירונימוס בוש, מותו של הכילי, בערך 1510-1500. וושינגטון, הגלריה הלאומית לאמנות, אוסף סמואל ה. קרס.

Photo: Rik Klein Gotink and Robert G. Erdmann for the Bosch Research and Conservation Project

מוצג מרתק ומפתיע נוסף שיוצג בתערוכה הוא רישום שיוחס לבוש רק במסגרת המחקר המקיף שנערך לקראת התערוכה. הרישום, "נוף התופת", שעד כה היה אנונימי, זוהה ע"י המומחים של פרויקט המחקר והשימור של בוש כעבודה אותנטית של הירונימוס בוש. עד עתה, נחשב שזה נעשה ע"י אסיסטנט מבית המלאכה של האמן. הרישום הסתתר תמיד באוסף פרטי – ויוצג לראשונה במהלך התערוכה המקיפה אודות הירונימוס, החל מ-13 בפברואר 2016 במוזיאון נורדברבאנטס. מתייס אילסינק, חוקר תולדות האמנות ומנהל פרויקט BRCP, מתאר את הרישום הזה כ"ממצא מיוחד במינו".

 

 

הרישום המיוחס כעת להירונימוס בוש מציג סצנה ביזארית, מלאה במפלצות פנטסטיות וחיות שטניות. בשל עושרה של הסצנה המוצגת בו, הרישום מהווה תוספת חשובה לגוף הרישומים של האמן. הרישום למעשה אינו מוּכר: הוא נמכר במכירה פומבית ב-2003, ממקור לא ידוע, ומאז היה חלק מאוסף פרטי. הצגתו בתערוכה ב-2016 תהיה הפעם הראשונה שבה ניתן יהיה לראותו בתערוכה מוזיאלית.

 

נוף התופת המתואר ברישום מאוכלס בצפיפות, כאוטי, מאיים ומפחיד, בדיוק כשם שבוש דמיין לעצמו את הגיהינום. במרכז הקומפוזיציה, אינספור נשמות אבודות לכודות ברשת דיג גדולה וגלגל מים כלשהו מכניס אותן לתוך פיה של מפלצת נוראית. הדמויות האנושיות נתלות כמו ענבלים מפעמונים מצלצלים, דרקון מקיא נשמות מתוך פיו אל סיר בישול, חוטאים עירומים יושבים על להב חד של סכין, ויצור דמוי חבית מהלך לו על רגליים. זהו ספקטקל חזותי שהתחלנו לתאר אותו כ"בושי", ושאנו נתקלים בו גם בציוריו של בוש הכוללים סצנות מן התופת, כגון הטריפטיכונים גן התענוגות הארציים ויום הדין האחרון.

 

ראוי לציין כי בדיוק המאפיין הזה של הרישום, כלומר, זה שהוא כל כך בושי, משמש כטיעון ע"י חוקרים מסוימים נגד הייחוס של הרישום לבוש. הם אומרים כי הסצנה היא פסטיש, שנוצר ע"י עובד או תלמיד של האמן, שעבד באטליה שלו. יחד עם זאת, לאחר מחקר קפדני של הרישום, ולאחר השוואה בינו ובין רישומים אחרים וציורים של בוש, מתייס אילסינק, כמומחה לרישומים, ביחד עם כל צוות המחקר של BRCP, הגיעו למסקנה כי זו אינה עבודה של חקיין או של תלמיד, אלא רואים את הרישום כרישום שנוצר ע"י האמן עצמו.

 

 

איכות הרישום כמכלול ורבים מן המאפיינים הייחודיים, כגון הדמות עם הקסדה היושבת על החבית עם הרגליים, שבתוכה דמות אחרת, הם לא פחות מאשר מרהיבים.

 

הרישום מעניק לנו תובנה מרתקת לגבי השיטה שבה השתמש בוש כדי לחבר דימויים, כלומר, מאוד אסוציאטיבית ובנויה בשיטה של תוספות. האמן יצר עולם פנטזיה משלו, שהוא יכול היה להציגו על הנייר כמציאות מובנת מאליה. כאן הוא יוצא לעבודה בדיוק באותו אופן שבו הוא החל לעבוד על הלוח המתאר את הגיהינום מתוך גן התענוגות הארציים, ככל הנראה הסצנה המפורסמת ביותר של הגיהינום באמנות המערבית.

 

 

 

 

התערוכה הירונימוס בוש: חזונותיו של גאון תוצג במוזיאון נורדברבאנטס (Noordrabants), דן בוש שבהולנד, מ-13 בפברואר עד 8 במאי 2016

 

 

   
 

הירונימוס בוש, טריפטיכון הקדושים המתבודדים, בערך 1505-1495. ונציה, הגלריה דל אקדמיה.

הלוח נמצא כעת בתהליך רסטורציה. תמונות חדשות יהיו זמינות בינואר 2016.

Photo: Rik Klein Gotink and Robert G. Erdmann for the Bosch Research and Conservation Project

 

הירונימוס בוש, עגלת השחת, 1510-1506. מדריד, המוזיאון הלאומי פראדו.

Photo: Rik Klein Gotink and Robert G. Erdmann for the Bosch Research and Conservation Project

 

 

 
 

הירונימוס בוש, נוף התופת, אוסף פרטי.

Photo: Rik Klein Gotink and Robert G. Erdmann for the Bosch Research and Conservation Project

 

 

 

 

 

 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה, התגובה תתפרסם לאחר אישורה.

ידיעות אמנות ערכניות נוספות

עבור לתוכן העמוד
אתר האמנות ארטפורטל הוא הפורטל המוביל בישראל בתחום האומנות, האמנות והתרבות. באתר תוכלו למצוא מידע רב אודות תערוכות אומנות, מאמרים בתחום האמנות והתרבות, מידע על גלריות, פורום אומנות שוקק חיים , חנות לממכר מוצרי אמנות, מידע על מוזיאונים ועוד. אנו מקדמים בברכה גלישה פעילה של המבקרים באתר ונשמח להכניס ידיעות רלוונטיות אודות חוגי אמנות, סדנאות, מידע על אמנים חדשים וכל מידע אחר שהוא בעל תועלת לקהילת חובבי האמנות. הגלישה באתר מהווה הסכמה בלתי חוזרת לתקנון האתר ושימוש בכל אחד מהטפסים שבאתר מהווה אישור למשלוח חומר פרסומי בהתאם לחוק