search
לוגו

עגלת קניות

עגלת הקניות שלך ריקה.

כניסה לחברים רשומים

הפורטל הישראלי לאמנויות - הבמה ליצירות שלכם

"נשמתו של התת- קרקעי" – תערוכה של ז'אן דובופה ב-MoMA

30/12/2014
ז'אן דובופה, אדמה מקושטת בצמחייה, בעלים יבשים, בחצ (הגדל)

 

האמן צרפתי ז'אן דובופה (1901-1985), שעבודתו אופיינה בגישה מרדנית כלפי הרעיונות המקובלים אודות תרבות גבוהה, יופי וטעם טוב, הנו אחד האמנים המשמעותיים באוסף היצירות של המוזיאון לאמנות מודרנית (MoMA) בניו יורק, שמחזיק כ-1,200 מעבודותיו. דובופה היה חדשן מתמיד, החל מן התקופה שבה החל לעסוק באמנות, בשנות ה-40 המוקדמות של המאה ה-20.

 

ז'אן דובופה, אדמה מקושטת בצמחייה, בעלים יבשים, בחצץ ובסוגי פסולת שונים, שמן וקנבס גזור ומודבק, על קנבס, 89.1 X 77.1 ס"מ, MoMA

©2014 Artists Rights Society (ARS), New York /ADAGP, Paris

צילום: פייג' נייט

התערוכה ז'אן דובופה: נשמתו של התת- קרקעי שופכת אור על הנסיינות הרדיקלית של דובופה בתחומי הצורה והחומר באמצעות התמקדות ביצירת האמן בשלב מַפתח ביצירה שלו, משנות ה-40 ועד אמצע שנות ה-60 של המאה ה-20. דובופה ערבב חול, חצץ וחומרים אחרים בתוך הפיגמנטים שלו, כשהוא מניח אותם בשכבות באמצעות מכחולים ומריות כדי ליצור אימפסטו (שכבת צבע עבה)

 

ולאחר מכן גילף מתוכם את הדימויים ע"י שריטות וגירוד של פני השטח באמצעות הקצה המחודד של ידית המכחול. הוא חולל מהפכה במדיום הליתוגרפיה, באמצעות ניסויים שערך בטקסטורות ובאמצעות תקיפת אבני הליתוגרפיה על ידי נייר זכוכית, סחבות וכימיקלים, ויצירת דימויים מעפר, קליפות פרי, עלים וחומרים אורגניים אחרים. רישומיו בדיו או בגואש חיקו את הניסיונות האלה ליצור קומבינציות, והתוצאה הייתה פני שטח שמהווים מעין ממברנות אשר נמקות או מתרחבות עד אין קץ. בהכירו בחשיבותה של החומריות בתהליכי היצירה שלו, כתב דובופה: "האמנות חייבת להיוולד מן החומר ומכלי העבודה, ועליה לשמר את עקבות הכלי, או על עקבות מאבקו עם החומר".

 

התערוכה מתבססת על האוסף של ציורים, פסלים, רישומים, הדפסים וספרים מאוירים מאת דובופה שנמצא במוזיאון MoMA, ומשרטטת את מסעו לעבר הפשטה כמעט מוחלטת באמצעות ציורים המורכבים מקומפוזיציות שמתפרשות על פני כל השטח ושאינן מעוגנות בקו אופק מסוים, טופוגרפיות של חול ובוץ בשכבות, או ליתוגרפיות של טיפות וגרגרים. אחת היצירות המרכזיות בתצוגה זו היא הפרויקט הליתוגרפי המונומנטלי שנקרא (1958–62) Phenomenaseries, אשר מדגים את ההיקסמות של האמן מפני השטח של הארץ ומאיתני הטבע, ושהפך לחומר גלם עבור יצירות במדיה שונות, כאשר הוא חתך הדפסים, יצר מהם קולאז'ים והרכיבם חזרה. זוהי התערוכה המונוגרפית הראשונה של האמן ב-MoMA מזה למעלה מ-25 שנים.

 

האוצרות הן ג'ודי האופטמן, האוצרת הבכירה, ושרה סוזוקי, אוצרת שותפה, מחלקת הרישומים וההדפסים.

 

התערוכה תוצג ב-MOMA עד 5 באפריל 2015

 

 

   
 

ז'אן דובופה, יין הזקָן, 1959, נייר קרוע ומודבק עם דיו והעברת דיו לנייר, 50.8 X 33.6 ס"מ, MoMA

©2014 Artists Rights Society (ARS), New York /ADAGP, Paris

צילום: תומס גרייזל

 

ז'אן דובופה, נשמתו של התת קרקעי, שמן על יריעת אלומיניום, מודבקת על לוח, 149.6 X 195 ס"מ, MoMA

©2014 Artists Rights Society (ARS), New York /ADAGP, Paris

 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה, התגובה תתפרסם לאחר אישורה.

ידיעות אמנות ערכניות נוספות

עבור לתוכן העמוד
אתר האמנות ארטפורטל הוא הפורטל המוביל בישראל בתחום האומנות, האמנות והתרבות. באתר תוכלו למצוא מידע רב אודות תערוכות אומנות, מאמרים בתחום האמנות והתרבות, מידע על גלריות, פורום אומנות שוקק חיים , חנות לממכר מוצרי אמנות, מידע על מוזיאונים ועוד. אנו מקדמים בברכה גלישה פעילה של המבקרים באתר ונשמח להכניס ידיעות רלוונטיות אודות חוגי אמנות, סדנאות, מידע על אמנים חדשים וכל מידע אחר שהוא בעל תועלת לקהילת חובבי האמנות. הגלישה באתר מהווה הסכמה בלתי חוזרת לתקנון האתר ושימוש בכל אחד מהטפסים שבאתר מהווה אישור למשלוח חומר פרסומי בהתאם לחוק