התערוכה מתוכננים למען הנצח: דגמים ארכיטקטוניים מיבשת אמריקה הקדומה במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק מאפשרת מבט נדיר על האדריכלות העתיקה ביבשת זו, שרובה לא שרד עד ימינו, ושופכת אור על הדגמים המיניאטוריים ועל תפקידם הייחודי במסגרת אמנות הקבורה באמריקה הצפונית והדרומית העתיקה
החל מן האלף הראשון לפני הספירה ועד בואם של האירופים לאמריקה במאה ה-16, האמנים מיבשת אמריקה הקדומה, על שני חלקיה – הצפוני והדרומי – יצרו דגמים ארכיטקטוניים בקנה מידה קטן לשם הצבתם בקבריהם של אישים חשובים. יצירות אלה, שנוצרו באבן, בקרמיקה, בעץ ובמתכת, נעות החל מתיאורים מאוד מופשטים, מינימליסטיים, של מקדשים ובתים ועד לקומפלקסים ארכיטקטוניים מורכבים המאוכלסים בדמויות. למבנים מיניאטוריים אלה הייתה חשיבות רבה ביותר במנהגי הקבורה ובאמונות אודות העולם הבא, וניתן לקבל מהם גם את התחושה של הריטואלים העתיקים וגם את התחושה של חיי היומיום של האצטקים, של בני האינקה ושל העמים שקדמו להם. התערוכה מתוכננים למען הנצח: דגמים ארכיטקטוניים מיבשת אמריקה הקדומה – שהיא הראשונה מסוגה בארה"ב – תוצג החל מ-26 באוקטובר במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק. התערוכה מאפשרת מבט נדיר על האדריכלות האמריקנית העתיקה, שרובה לא שרד עד ימינו, וגם תשפוך אור על תפקידם של אובייקטים אלה בתיווך היחסים בין החיים, המתים והאלוהויות. כ-30 פריטים, שהובאו בהשאלה ממוזיאונים בארה"ב ובפרו, יצטרפו ליצירות הנמצאות באוסף הקבע של מוזיאון המטרופליטן, שהנו עשיר במיוחד בחומרים מסוג זה.
התערוכה מאורגנת במסגרת של סדר כרונולוגי וגיאוגרפי, וכוללת יצירות מן התרבויות העתיקות של מסו-אמריקה ושל הרי האנדים. אם כי שרד תיעוד מצומצם ביותר באשר לאופן שבו החפצים הללו שימשו ושרדו, הירוגליפים של שבט המאיה מכנים אותם בשמות "משכן האלים" או "מקום תרדמת האלים". למעשה, רבים מן החפצים משלבים צורה של מבנה וצורה של כלי, ולחלקם היה תפקיד כפול, גם ככלי נגינה.
במרכז התערוכה יעמוד דגם עץ מרהיב שמתאר חלק מן הארמון מתקופת טרום האינקה בצ'אן צ'אן, בירתה של אימפריית צ'ימו (עם הצ'ימו הובס ע"י האינקה במאה ה-15).
פסלונים המתארים מוסיקאים, מלצרים המגישים בירה ודמויות אחרות נתפרו אל הבד המשמש כבסיס; שלוש דמויות גדולות יותר, שאינן מחוברות אל בסיס הדגם, מתארות חנוטים – גבר ושתי נשים. יתכן שהסצנה היא תיאור מוקדם של מנהגי ההלוויה, שנעשו נפוצים מאוחר יותר בקרב האינקה, אשר לא קברו את בני המלוכה שלהם. יצירה חשובה זו – שהגיעה בהשאלה מפרו – התגלתה בחפירה לפני עשרים שנה, ומתוארכת לשנים שבין 1665-1440. היא לא הוצגה לפני כן בארה"ב.
כמו כן מוצגת בתערוכה יצירת קרמיקה בלתי רגילה – שהיא אולי דגם הבית המשובח ביותר המוכר לנו מתרבות ניאריט, ממערב מכסיקו. הבית, שנוצר בין השנים 100 לפני הספירה ו-200 לספירה, הוא בגובה 30.5 ס"מ וכולל עשרים ושש דמויות שחוגגות בנשף מפואר.
יצירה מרהיבה אחרת היא דגם ארכיטקטוני בצורת בקבוק, עשוי כסף. גם יצירה זו – אחד הדגמים הארכיטקטוניים הפרה-קולומביאניים המעטים שעשויים מתכת – מתארת חלק מארמון צ'ימו. שליט היושב על כס מלכות מקבל את פניהם של שני אורחים; סצנה זו חוזרת על עצמה בצדו השני של הבקבוק. התבליטים הארכיטקטוניים מזכירים מאפיינים דומים בצ'אן צ'אן.
כמו כן, נכלל בתערוכה דגם קרמיקה ממערב מכסיקו של אולם נשפים, שבמרכזו ניצבים חמישה שחקנים המציגים מחזה פולחני וכ-20 צופים מתבוננים בו, ופריט מהרי האנדים – שבמשך תקופה ארוכה סברו כי הוא דגם ארכיטקטוני, וכעת מניחים שהוא משחק לוח.
התערוכה אורגנה ע"י ג'ואן פילסברי, האוצרת של אוסף אנדרל אי. פירסון, מחלקת אמנויות אפריקה, אוקיאניה ואמריקה.
ב-6 בנובמבר, לואיס חיימה קסטיו, פרופסור לארכיאולוגיה מהאוניברסיטה הקתולית האפיפיורית של פרו, ירצה אודות "עיצוב העולם: דגמים ארכיטקטוניים פרה-קולומביאניים כמטפורות למקום, לנוף ולשייכות".
התערוכה תוצג במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק עד 18 בספטמבר 2016
|
|
|
דגם מבנה מתרבות הצ'ימו מהואקה דלה לונה. תרבות הצ'ימו, פרו, 1665-1440 לספירה. עץ, כותנה וצדפים. גובה – 36.5 ס"מ, רוחב 40.5 ס"מ, אורך 48.5 ס"מ.
Ministerio de Cultura del Perú, Lima, Peru.
Museo Huacas de Moche, Trujillo.
Image: Courtesy Proyecto Arqueológico Huacas del Sol y de la Luna, photograph by Edi Hirose |
דגם של אולם נשפים. ניאריט, מכסיקו, 200 לפני הספירה - 500 לספירה. קרמיקה עם ציפוי ופיגמנטים נוספים. אורך 33 ס"מ.
Los Angeles County Museum of Art, The Proctor Stafford Collection, purchased with funds provided by Mr. and Mrs. Allan C. Balch (M.86.296.34) |
דגם בית. ניאריט, מכסיקו, 100 לפני הספירה - 200 לספירה. קרמיקה וצבע. גובה 30.5 ס"מ.
The Metropolitan Museum of Art, Gift of Joanne P. Pearson, in memory of Andrall E. Pearson, 2015 (2015.306)
Image: © The Metropolitan Museum of Art, New York
|