הביאנלה של ירושלים לאמנות יהודית עכשווית תיפתח בפעם השנייה ב 24.9 ותימשך 6 שבועות. הביאנלה היא במה לאמנים מקצועיים היוצרים היום בזיקה לעולם התוכן היהודי. בביאנלה ישתתפו השנה כמאתיים אמנים מהארץ ומהעולם, בעשר תערוכות שונות שיתקיימו בשבעה מתחמים ברחבי ירושלים.
המטרה העיקרית של הביאנלה של ירושלים היא לאפשר לאמנים וליוצרים עכשוויים מהארץ ומהעולם לקחת חלק משמעותי יותר בשיח העוסק בעולם היהודי ולתווך את המסרים האוניברסליים של היהדות. ירושלים, המרכז החשוב ביותר של העם היהודי, יכולה וצריכה להיות גם מרכז עולמי של אמנות יהודית עכשווית.
הביאנלה של ירושלים היא במה לאמנים מקצועיים, היוצרים היום ומתייחסים בעבודתם בצורה כזו או אחרת לעולם התוכן היהודי. החזון שלנו היא לייצר את התנאים לאמנים אלו להציג את עבודותיהם בירושלים, ובכך לאפשר להם להיות מעורבים בשיח של העולם היהודי ובעיצובו. אנו מאמינים שביאנלה, המוקדשת כולה לאמנות יהודית עכשווית, תוכל לקדם את מעמדה של ירושלים כמרכז עולמי בתחום זה.
התערוכה המרכזית בביאנלה תתארח בשנה זו במוזיאון מגדל דוד. התערוכה 'ירושלים. מעברים' מציגה את עבודותיהם של חמישה אמנים מובילים בזירה הישראלית והבינלאומית:
מוטי מזרחי וסיגלית לנדאו, שייצגו את ישראל בביאנלה של ונציה בשנים 1983 ו-2011, פבלו לובטו - צלם ואמן וידאו בינלאומי מברזיל, ינין שלה - אמן וידאו ישראלי שייצג את ישראל בביאנלה של פירנצה השנה, ודב אברמסון - מעצב ירושלמי מוביל בעולם ההתחדשות היהודית. העבודות נבחרו על ידי הוועדה המייעצת של הביאנלה.
פתיחה חגיגית: יום שישי 25.9.2015 בשעה 12:00. הכניסה חופשית . נעילה: 5.11.2015 מוזיאון מגדל דוד. שער יפו ירושלים . ביקור בתערוכה 'ירושלים. מעברים' כלול במחיר הכניסה למוזאון. מחיר כניסה לתערוכות הביאנלה: 45 ₪.
לדברי אילת ליבר, מנהלת מוזיאון מגדל דוד, מעצם טבעו כסמלה של העיר ירושלים המוזיאון הינו המקום לדיון אודות העיר: על סיפורה ההיסטורי, נופיה, קדושתה ומשמעותה. אירוח התערוכה בחללים ההיסטוריים של מגדל דוד, מהווה המשך תהליך הדיון במשמעותה של ירושלים. האמנים המתארחים בתערוכה 'ירושלים. מעברים' נושאים ונותנים באופן ישיר או עקיף עם תהליך חיפוש המשמעות, דרך עולם מושגים וסמלים רוחנית תוך דיאלוג של חזרה למקורות יהודיים וקבליים.
באמנות הישראלית חוזרת ומופיעה ירושלים, העיר והמושג כמוטיב מרכזי, שכמעט כל אמן מתייחס אליו ביצירתו. התקופה הראשונה ביחסה של האמנות הישראלית לירושלים תחילתה עם הקמת בית הספר "בצלאל" בשנת 1906 ובמקביל עם שיקום מצודת העיר והפיכתה למוזיאון לאמנות בראשית תקופת המנדט.
"ימי מגדל דוד" באמנות הישראלית הנם הפרק הראשון בתולדות האמנות המקומית, המקום בו עוצבה וגובשה המסורת ומכאן עברה הלאה.
לאחר כמאה שנה, מציעה התערוכה 'ירושלים. מעברים' התבוננות מחודשת באמנות ישראלית עכשווית- כל אמן ותפיסתו הייחודית את הסמל בו בחר לעסוק בתערוכה זאת. אך כולם יחד מציעים מעבר סמלי ומושגי מן האמונה לאמנות, מן האתר והמקום אל המשמעות והמופשט, מירושלים של מטה אל ירושלים של מעלה ומן העבר אל ההווה ואל העתיד.
עבודות האמנים בתערוכה 'ירושלים. מעברים' במגדל דוד:
סיגלית לנדאו – שמלת כלה
סדרת צילומים המתעדת את תהליך התגבשותם של קריסטלים על שמלה שחורה במעמקי ים המלח. השמלה היא העתק השמלה שלבשה לאה, גיבורת המחזה הדיבוק, שאותה גילמה השחקנית האגדית חנה רובינא במשך ארבעה עשורים בתיאטרון הבימה. במהלך כל קיץ 2014 עקבו סיגלית לנדאו ויותם פרום אחרי ההצטברות ההדרגתית של גבישי המלח על השמלה שהוטבעה במעמקים. הגבישים מחזירים את השמלה החסידית השחורה לייעודה המקורי – שמלת כלה.
מוטי מזרחי – אירוסין
העבודה אירוסין נסמכת על שירו של אלכסנדר פן 'אדמה אדמתי' (על גבעות שיח' אבריק). במרכז העבודה שמלה לבנה גדולה, מקושטת בתחרה, המרחפת באוויר בגובה חמישה מטרים. מתחת לחופת השמלה תוצב עבודת פיסול וברקע ינוגן שירו של פן. העבודה נוצרה בהשראתם של ציורי החתן והכלה המרחפים של שאגאל והיא עובדת על המתח שבין גילוי להסתרה, המתח שבתנועה מעלה ומטה, המתח שבציפייה.
ינין שלה – כמיהה
סדרה של שבע עבודות וידאו ומיצב קול מרכיבים את העבודה כמיהה. ינין שלה מצלם את הר הזיתים ואת חומות העיר העתיקה, מבנים וכנסיות עתיקות. בעבודות אטיות ומדויקות, כמעט ללא תנועה של מצלמה, הוא עוקב אחר השתנות האור והתמשכות הזמן. דמויות אנושיות שנכנסות לפריים ומתערבות בו פועלות כשחקנים על במה. השחקנים אינם מודעים לקיומה של ההצגה שמביים שלה ומביעים בחופשיות את תשוקתם אל הבלתי-נראה.
דב אברמסון – קו 70
על פי המסורת היהודית, לירושלים שבעים שמות. הפרויקט קו 70 הוא חקירה מתמשכת של צורה ומקום בירושלים של ימינו. האמן דב אברמסון מחלק את ירושלים לשבעים תאים שווים בגודלם ומגלה בתוכם מבנים של צורה וחלל. פסיפס של תיאורים גרפיים בתאים השונים יוצר מחדש את מפת העיר כמפה רעיונית.
פבלו לובטו - Disrupted, We Will Win
פבלו לובטו הוא אמן וידאו החי ויוצר בברזיל. בעבודות וידאו קודמות שלו עסק לובטו בטקסים ובטקסיות בעולם הקתולי והתמקד בגופניות ובתנועה שמכוננים את ההתרחשות הדתית.
בפסח 2015 הוזמן לובטו על ידי הביאנלה לבקר בירושלים. במשך שבוע עבר בין ההתרחשויות, הטקסים, המקומות הקדושים והפסטיבלים וליקט רשמים מהאופן שבו העם היהודי חוגג את אחד מחגיו החשובים. הדימוי שמשך את תשומת לבו יותר מכול היה ידיים, ידי חיילים במסדר, המבקשות מנוחה.
|
פבלו לובאטו. 'ירושלים. מערבים' מוזיאון מגדל דוד |