תערוכה רטרוספקטיבית של ג'ורג' כיילב בינגהאם, האמן שתיאר בציוריו את הנהרות מיסיסיפי ומיזורי, תוצג במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק
תערוכה רטרוספקטיבית של ג'ורג' כיילב בינגהאם, האמן שתיאר בציוריו את הנהרות מיסיסיפי ומיזורי, תוצג במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק
אחד מציירי ההווי האמריקנים החשובים ביותר במאה ה-19, ג'ורג' כיילב בינגהאם, ידוע בעיקר בשל תיאור חיי הספָר לאורך הנהרות מיזורי ומיסיסיפי. ב-17 ביוני, תיפתח במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק התערוכה לנווט במערב: ג'ורג' כיילב בינגהאם והנהר, בה יוצגו לראשונה יחדיו 16 מציורי הנהרות שלו. סדרה זו מהווה כרוניקה של החיים במערב האמריקניוקיבעה דימוי בלתי נשכח של המערב בעיני האומה. למעלה מ-40 רישומי הכנה מופתיים של בינגהאם, המתארים סוחרי פרוות ומלחים עובדים ומשתעשעים, יספקו נקודת מבט חסרת תקדים על תהליך העבודה של האמן. בין השאר יצירת המופת המוקדמת של בינגהאם, סוחרי פרוות שטים במורד הנהר מיזורי (1845), מן האוסף של מוזיאון המטרופוליטן.
בינגהאם (1811-1879) היה האמן האמריקני החשוב הראשון שהתגורר ממערב למיסיסיפי. היו לו שתי קריירות – כאמן וגם כפוליטיקאי, שכיהן בתפקיד נבחר במשך ארבעה עשורים. משפחתו עברה מווירג'יניה – שם הוא נולד – לטריטוריה של מיזורי ב-1819, שנים אחדות לפני שהטריטוריה הפכה למדינה. במהלך שנות ה-30 וה-40 של המאה ה-19, מיזורי נותרה בקצה הספָר האמריקני, ושימשה כנקודת מוצא לחוקרים, להרפתקנים ולחלוצים שפנו מערבה. בינגהאם, שהיה בעיקר אוטודידקט, הסתמך על ספרי הדרכה בתחום הרישום ולא על לימודים אקדמיים פורמליים. הוא החל את הקריירה שלו כצייר דיוקנאות נווד, שנסע למחוזות השונים לאורך הנהר מיזורי וצייר דיוקנאות של אזרחים בני מעמד הביניים.
סוחרי פרוות במורד הנהר מיזורי,
שמן על קנבס, 74.3 X 92.1 ס"מ, מוזיאון המטרופוליטן לאמנות, קרן מוריס קיי. ג'סופ, 1933,
© The Metropolitan Museum of Art, New York |
לאחר שלב מוקדם זה, בינגהאם התמקד בנהרות מיסיסיפי ומיזורי, תוך הדגשת תפקידם המכריע כנתיבי תחבורה וכסוכנים של שינוי תרבותי וכלכלי. הוא גם זיהה וקודד מגוון גדול של טיפוסים האופייניים למערב – ביניהם המלחים, שחקני הקלפים, נערי הסיפון, הכנרים, סוחרי הפרוות, אנשי הצוות ברפסודות, הנוודים המותשים – והעלה את המודעות אליהם מצד האומה כולה. הוא קידם באמצעות ציוריו חזון רומנטי של המערב, אותו הציג בפני קהל עירוני ממזרח ארה"ב.
בין השאר, תוצג בתערוכה גם הקומפוזיציה המוכרת ביותר של האמן, המלחים העליזים (1846) – שמתארת סביבה הרמונית סביב צוות של מלחים שמשתובבים, מנגנים ורוקדים כשהם נישאים במורד הנהר על ספינה עמוסה סחורות.
לתערוכה נלווה מחקר מעמיק ביותר של שיטות העבודה והטכניקות של בינגהאם. לראשונה, תהיה למבקרים בתערוכה הזדמנות לראות את רישומי ההכנה שלו ביחס לציורים המוגמרים. מחקרים טכניים חדשים שבוצעו עבור התערוכה – ושמוצגים ומודגמים במלואם בקטלוג הנלווה – מאפשרים לחוקרים לראות מתחת לפני השטח של ציוריו. במקרים רבים, בינגהאם העביר את רישומיו ישירות אל בדי הקנבס, והחריטות והסימונים של הרישומים על הבדים מאששים את הממצא הזה. באמצעות צילום אינפרא אדום, המשמרים במוזיאון המטרופוליטן ובמקומות אחרים הצליחו לשחזר pentimenti (שינויים שהאמן עשה במהלך העבודה ושלא נותרו בקומפוזיציה הסופית) רבים. באמצעות הדמיה דיגיטלית, המבקרים בתערוכה יוכלו לראות כיצד בינגהאם ערך את הקומפוזיציה שלו באמצעות הסרת אלמנטים מן הרישום הבסיסי על הקנבס בציור סוחרי פרווה במורד הנהר מיזורי, כדי להגיע לקומפוזיציה מאוזנת.
ציור נוסף שקשור לנושא – פנורמה של התפארת המונומנטלית של הנהר מיסיסיפי – אשר צויר בסביבות 1850 ע"י ג'ון ג'יי איגן (John J. Egan), אמן נוסף ממיזורי, יוצג על צג דיגיטלי, תוך גלילה איטית שתפרוש את 24 הסצנות של היצירה, שאורכה 114.84 מטרים.
יצירות המוצגות בגלריות הסמוכות, ביניהם אוסף הציורים מאסכולת הנהר הדסון (בסביבות 1825-75) ופנורמה מאת ג'ון ואנדרלין (John Vanderlyn), מראה פנורמי של ארמון ורסאי (1818-19), יאפשרו לצופים להשוות – בהתאמה – בין הציורים של בינגהאם ובין ציורים שנוצרו בהשראת נתיבי מים אחרים וסוגי בילוי אחרים האופייניים למאה ה-19.