בתערוכה יוצגו יצירות מן התקופה המכונה "התזת הצבע השחור", שבה, לדברי היסטוריון האמנות מייקל פריד, היה ג'קסון "על סף סוג חדש ושונה לגמרי של ציור... בעל פוטנציאל כמעט חסר גבולות"
התערוכה הראשונה הנפתחת בקיץ הקרוב (החל מ-30 ביוני) במוזיאון טייט ליברפול מציגה ציורים שנוצרו בין השנים 1951-1953, המהוות אחד השלבים האחרונים בקריירה של ג'קסון פולוק (1912-1956). שלב שהנו משפיע ומשמעותי ביותר בקריירה שלו ומכונה שלב התזת הצבע השחור.
ג'קסון פולוק נחשב לאחד האמנים האמריקנים החשובים והפרובוקטיביים ביותר במאה ה-20, שיצירתו תרמה תרומה אדירה לאמנות המופשטת. ג'קסון היה החלוץ המפורסם של הסגנון המכונה "ציור הפעולה" – תהליך שבמסגרתו הוא טפטף צבע על בד קנבס אשר הונח במאוזן על רצפת הסטודיו. התערוכה, ששמה ג'קסון פולוק: כתמים עיוורים, מתמקדת בשלב המאוחר בקריירה של האמן, ושופכת אור על חלק פחות ידוע אך משמעותי ביותר בגוף יצירתו.
ג'קסון פולוק, מס' 34, 1949
שמן ואמייל על נייר לבן שהודבק על מזוניט,
55.9 X 77.5 ס"מ,
Munson Williams Proctor Arts Institute/Art Resource, NY/Scala, Florence
© The Pollock-Krasner Foundation ARS, NY and DACS, London 2015. |
התערוכה תציג בפני הצופים את דרך עבודתו של האמן באמצעות מבחר מן הציורים שהוא יצר בטכניקת הטפטוף בין השנים 1947-50, כולל קיץ: מס' 9A(מוזיאון טייט) ו-מס' 3, 1949: נמר (המוזיאון וגן הפסלים ע"ש הירשהורן). הצגת יצירות ידועות ביותר של האמן בצד יצירות פחות ידועות תאפשר להציג את הניתוק הקיצוני שמייצג שלב התזת הצבע השחור. התערוכה מאפשרת להעריך את השאיפות של פולוק כאמן והופכת את הציורים המאוחרים המרתקים הללו ליצירות שאפשר לקרוא אותן כ"כתמים עיוורים" במסגרת קריירה שנויה ביותר במחלוקת.
סדרת הציורים מתקופת התזת הצבע השחור, המשלבת צבע שמן ואמייל, תוצג בצד יצירות ייחודיות על נייר והדפסים בני אותה תקופה, שנחשבת לתקופה החשובה והפרודוקטיבית ביותר שלו כרַשָׁם. כמו כן יוצגו מספר פסלים, שכמעט אינם ידועים ושמוצגים בציבור רק לעתים רחוקות.
|
ג'קסון פולוק, 1912-1956, איים צהובים, 1952, צבע שמן על קנבס, גודל המצע: 143.5 X 185.4 ס"מ
© The Pollock-Krasner Foundation ARS, NY and DACS, London 2015 |
ב-1965, ציין חוקר תולדות האמנות מייקל פריד כי בתקופת התזת הצבע השחור, פולוק היה "על סף סוג חדש ושונה לגמרי של ציור... בעל פוטנציאל כמעט חסר גבולות". לאחר כמעט חמש שנים של ציור לא פיגורטיבי, דקורטיבי וססגוני, פולוק חש שהוא נאלץ לשוב אל המקורות של אמנותו. היה עליו לרענן את דרך העבודה שלו במהלך תקופה שאופיינה בקשיים אישיים, והסגנון התיאוּרי של ציורי התזת הצבע השחור, כולל הופעת דמויות ופנים אנושיות, מרמז על שינוי משמעותי בכיוון הסגנוני של פולוק. גם השינוי בטכניקה ניבא את הופעת ציורי משטחי הצבע שבאו לאחר מכן, מאמצע שנות ה-50 ועד שנות ה-60 המוקדמות של המאה ה-20: ציורים אלה מאופיינים במשטחים גדולים בצבע פחות או יותר אחיד ושטוח, הנמצאים ביצירתם של אמנים כגון הלן פרנקטלר, מוריס לואיס וג'ולס אוליצקי.
ציורי התזת הצבע השחור הוצגו לראשונה בגלריה בטי פרסונס בניו יורק ב-1951, ביחד עם אוסף נוסף, שהוצג בגלריה סידני ג'ניס בניו יורק ב-1952. התערוכה ג'קסון פולוק: כתמים עיוורים תציג את האוסף הגדול ביותר של יצירות אלה במוסד ציבורי, והיא התערוכה המשמעותית ביותר שתציג אותם יחדיו מאז הצגתם בתערוכה ב-1980 במוזיאון לאמנות עכשווית בבוסטון.
התערוכה פותחה בשיתוף פעולה עם קרן פולוק-קרזנר, והאוצרים הם גווין דלהונטי, האוצר הבכיר של אוסף משפחת הופמן לאמנות עכשווית במוזיאון האמנות של דאלאס, שעמד בעבר בראש התערוכות והתצוגות בטייט ליברפול ועוזרת האוצר סטפני סטריין ממוזיאון טייט ליברפול.
התערוכה תוצג במוזיאון טייט ליברפול מ-30 ביוני עד 18 באוקטובר 2015. לאחר מכן, התערוכה תנדוד אל מוזיאון האמנות של דאלאס, שם היא תוצג מ-15 בנובמבר 2015 עד 20 במארס 2016.
|
|
ג'קסון פולוק, דיוקן וחלום, 1953, שמן ואמייל על קנבס,
מידות כלליות: 146.25 X 336.875 ס"מ
מוזיאון דלאס לאמנות, מתנת מר וגב' אלגור ה. מדוז וקרן מדוז
© Pollock-Krasner Foundation/Artists Rights Society (ARS), New York |
ג'קסון פולוק, מס' 14, 1951,
צבע שמן על קנבס,
גודל המצע: 146.5 X 269.5 ס"מ. המסגרת: 149.3 X 272.1 X 6.3 ס"מ
© The Pollock-Krasner Foundation ARS, NY and DACS, London 2015 |