רמת הדקאן בדרום-מרכז הודו הייתה משכנן של ממלכות מוסלמיות, בעלות תרבות מפותחת ביותר ומסורת אמנותית עשירה. במאות 16-17, תחת הפטרונות של ממלכות אלה, השתלבו השפעות זרות – מאיראן, מטורקיה, ממזרח אפריקה ומאירופה – עם מסורות הודיות עתיקות ובנות התקופה ויצרו אמנות ותרבות הודו-מוסלמית ייחודית. ב-20 באפריל תיפתח במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק התערוכה סולטני רמת הדקאן בהודו, 1500-1700: שפע ופנטזיה, בה יוצגו יחדיו כ-165 יצירות משובחות מאוספים בינלאומיים, פרטיים ומלכותיים. בתערוכה, שהנה התצוגה המוזיאלית המקיפה ביותר של הנושא עד כה, יוצגו יצירות רבות שהושאלו מהודו, וייחקר אופייה הייחודי של האמנות הזו במדיה השונות: הליריות הפיוטית בציור, יצירות מתכת מלאות חיים ומוצרי טקסטיל ייחודיים.
הסולטן עלי עדיל שאה II צד נמר
מיוחס לאמן מבומבי (ככל הנראה, עבדול חמיד נקש [Abdul Hamid Naqqash]), ביג'אפור, בערך 1660, דיו, צבע מים אטום, זהב וככל הנראה פיגמנט של לאפיס-לזולי על נייר, 21.5 X 31.5 ס"מ, מוזיאון אשמוליאן, אוקספורד, בהשאלת הווארד הודג'קין. |
אוכלוסייתה של רמת הדקאן במאה ה-16 כללה מהגרים ממרכז אסיה, מאיראן, עבדים שהובאו מאפריקה לשירות הצבא, אצילים מוסלמים ילידי המקום וכן מיסיונרים, סוחרים ושכירי חרב אירופיים. כתוצאה מכך, הייתה זו אחת החברות הקוסמופוליטיות ביותר בעולם המודרני המוקדם. כדי לספק הצצה אל תוך החברה הדינמית אך הלא ידועה הזו, התערוכה תתמקד בעיקר באמנות החצר שנוצרה בממלכות ביז'פור (Bijapur), אחמדנג'ר (Ahmadnagar), בידר (Bidar) וגולקונדה (Golconda). המרכזים הדינמיים הללו של הפטרונות המלכותית משכו אליהם אחדים מן האמנים, הסופרים, המשוררים והמוסיקאים הגדולים בני התקופה.
תור הזהב של ביג'אפור, תחת שלטונו של הסולטן אברהים עדיל שאה השני (Ibrahim Adil Shah II, 1580-1627) מאפיין את רוחה של אמנות רמת הדקאן. יצירות מופת בתחום הציור, מעשה ידיו של אמן החצר הראשי פארוק חוסין (Farrukh Husain) ידגימו את הסגנון המעודן והלירי שהשפיע רבות על האמנות הדקאנית. עם האצולה האפריקנית בממלכת אחמדנג'ר נמנה החבשי האגדי מאליק אמבר (Malik Ambar, 1548-1628), שדיוקנאותיו ייכללו בקבוצת יצירות נדירות ששרדו. כמו כן, יוצגו דוגמאות רבות של מסורת עיבוד המתכת בממלכת בידאר, ובין האוצרות מגולקונדה – שבמכרות היהלומים שלה נכרו יהלומים כגון יהלום ה"קוהינור" האגדי – תוצג קבוצה של אבני חן מאוספים מלכותיים בינלאומיים, כולל יהלומי "עין האליל" וה"אגרה". כמו כן יוצגו בדים מצוירים ומודפסים, שחלקם בגובה שלמעלה משלושה מטרים, וכולם מעוטרים במוטיבים שנלקחו מאמנות הודית, מוסלמית ואירופית. בצדם יוצגו חפצי מותרות מלאכותיים עשויים ממתכת משובצת ומוזהבת, אבני חן, עץ מגולף ואלמנטים אדריכליים מאבן, שרבים מהם נוצרו בהשראת האימפריה הפרסית-הספווית וטורקיה העות'מנית.
התערוכה מאורגנת ע"י נאווינה חיידר, אוצרת במחלקה לאמנות מוסלמית ומאריקה סרדר, אוצרת ממוזיאון סן דיאגו לאמנות. היא תוצג במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק עד 26 ביולי 2015.
|
|
כד עם ראשי דרקונים
רמת הדקאן, המחצית הראשונה של המאה ה-17, פליז עם עקבות הזהבה. גובה 51 ס"מ, רוחב 20 ס"מ, עובי 16 ס"מ. מוזיאון אשמוליאן, אוקספורד.
Image: © Ashmolean Museum, University of Oxford |
תוכי על ענף עץ מנגו, אייל קשור מלמטה
גולקונדה, בערך 1630-70, דיו, צבע מים אטום וזהב על נייר, 23.9 X 14.1 ס"מ, מוזיאון ג'אגדיש וקאמלה מיטל לאמנות הודית (Jagdish and Kamla Mittal Museum of Indian Art), הידרבאד(Hyderabad) |