התערוכה קונפליקט, זמן, צילום מציגה יחדיו צילומים המתבוננים ברגעי קונפליקט, החל מתיעוד שצולם שניות לאחר שפצצה התפוצצה ועד מאה שנים לאחר תום המלחמה. התערוכה, המוצגת במלאת מאה שנים למלחמת העולם הראשונה, מציעה חלופה לרעיונות המוכרים אודות דיווח עיתונאי על מלחמות ואודות פוטו-ז'ורנליזם,
קלוא דיואי מתיוס, ורברנדן מולן, מערב ולאאנדרן, 2013
© Chloe Dewe Mathews |
ובמקום זאת מתמקדת בזמן החולף ובדרכים שבהן השתמשו האמנים במצלמה כדי להרהר אודות אירועי העבר.
בצילומים הללו מתוארים קונפליקטים שהתרחשו ברחבי העולם לאורך התקופה המודרנית ונחשפת בהם השפעת המלחמה – ימים, שבועות חודשים ושנים לאחר העובדות. היצירות מסודרות על פי משך הזמן שחלף מן האירוע שבמהלכו הן נוצרו: צילומים שצולמו שבועות לאחר תום מלחמת האזרחים האמריקאית תלויים לצד אלה שצולמו שבועות לאחר שהוטלו הפצצות האטומיות על יפן ב-1945. צילומים מניקרגואה, שצולמו 25 שנים לאחר המהפכה, מוצגים ביחד עם צילומים שצולמו בווייטנאם 25 שנים לאחר נפילת סייגון. התערוכה מסתיימת עם פרויקטים חדשים שצילמו לאחרונה צלמים בריטים, גרמנים, פולנים וסורים, אשר מהווים הרהור אודות מלחמת העולם הראשונה מאה שנים לאחר שהיא החלה. המגוון הרחב של יצירות משקף את הדרכים השונות שבהן הקונפליקט משפיע על חיי אנשים. אפשר לראות את הטראומה המיידית של המלחמה בעיניו של הנחת האמריקאי שנפגע מפגז ב-1968 וצולם ע"י דון מק'קולין, ואילו הרס המבנים והנופים מתועד בסדרה ריימס לאחר המלחמה (שפורסמה ב-1927) מאת פייר אנתוני-ת'ורה ובסדרה אפגניסטן: כרונוטופיה 2001-2002. צלמים אחרים חוקרים את המחיר האנושי של הקונפליקט, החל מן הדוח של סטיבן שור אודות הניצולים היהודים העקורים באוקראינה לאחר מלחמת העולם השנייה ועד הדיוקנאות של צאצאי טבח סרברניצה, שטרין סיימון חוקרת בקפידה.
לאורך התערוכה מופיעים שוב ושוב אותם קונפליקטים, כשהם נדונים מזוויות שונות בזמן, בין אם כדימויים היסטוריים שאפשר להיתקל בהם רק לעתים נדירות, או מיצבים צילומיים עדכניים. כך, לדוגמה, הצילומים "מאורת הזאב" (המטה של היטלר) משנת 1960 שצולמו ע"י יאז'י ליושינסקי, דימויי החפצים שנמצאו בנגסקי שצולמו ע"י שומיי טומאטסו, הפרויקט האפי של קיקוג'י קוואדה, המפה, שנוצר בהירושימה בשנות ה-60 של המאה ה-20, נופי הרחובות של ברלין שצילם מיכאל שמידט ב-1980 והתקריבים של קירות התאים במחנה השבויים בוויילס שצולמו ב-1993 ע"י ניק וופלינגטון.
חדר מיוחד בתערוכה אורגן ע"י אוצרים אורחים מטעם ארכיון הקונפליקט המודרני. הארכיון ביסס את התצוגה בחדר על האוסף הפרטי הייחודי והמרתק שלו, ומציג מגוון של תמונות, מסמכים וחומרים אחרים היוצרים נקודת תצפית חלופית בנושא מלחמה וזיכרון.
את התערוכה קונפליקט, זמן, צילום אוצרים סיימון בייקר, אוצר צילום ואמנות בינלאומית, אוצרת המשנה שואייר מווליאן ופרופסור דיוויד מלור מאוניברסיטת ססקס, בשיתוף מוזיאון פולקוונג באסן והסטאאטליק קונסטסממלונגן דרזדן. התערוכה תנדוד לשני מוזיאונים אלה באביב ובקיץ 2015, בהתאמה.
התערוכה תוצג במוזיאון טייט בלונדון עד 15 במארס 2015
|
|
פייר אנתוני-ת'ורה, הקתדרלה ההרוסה. מתוך ריימס לאחר המלחמה 1927, לוח XXXVIII. אוסף פרטי, לונדון |
דון מק'קולין, נחת אמריקאי שנפגע מפגז, וייטנאם, הו 1968
© Don McCullin |