לראשונה – תערוכה המתמקדת בדיוקנאות שבהם צייר סזאן את דמותה של רעייתו – ואולי אף עושה צדק עם האישה שלא התקבלה יפה בסביבתו של האמן
"מדאם סזאן", התערוכה הראשונה הכוללת את מרבית הציורים והרישומים שנעשו ע"י פול סזאן (1839-1906) והמתארים את הדוגמנית שאותה צייר יותר מכל אחת אחרת, הורטנס פיקה (1850-1922), נפתחה בימים אלה במוזיאון המטרופוליטן לאמנות בניו יורק. התערוכה תעקוב אחר הקשר בין סזאן ובין האישה שהייתה המודל שלו, רעייתו ואם בנו, פול, קשר שנמשך כל חייו. היא השפיעה באופן מעמיק על פרקטיקת ציור הדיוקנאות שלו במשך יותר משני עשורים, אולם היא לא התקבלה יפה – לא ע"י משפחתו ולא ע"י חבריו.
בתערוכה יוצגו 24 מתוך 29 הדיוקנאות של הורטנס פיקה שצוירו במהלך יותר מ-20 שנים, כולל "מדאם סזאן בקונסרבטוריון" (1891) ו"מדאם סזאן בשמלה אדומה" (1888-90), שניהם מאוסף המטרופוליטן. היא דגמנה עבור סזאן יותר מכל אדם אחר, למעט הוא עצמו. התערוכה תתייחס אל השותפות ביניהם על כל היבטיה ומורכבויותיה – דיוקנאות בשמן, בצבעי מים ובגרפית, שמספקים רק את הרמזים החומריים לשותפות הזו. הציורים עשויים להיראות כבלתי סלחניים, וכמגלים הבנה מועטה בלבד של אופייה של הורטנס פיקה. המבקרים התייחסו אל הבעתה החמוצה ואל המראה המרוחק, הבלתי חדיר שלה. ההבחנות הלא מחמיאות הללו יצרו לה מוניטין שלא הייתה ראויה לו.
סזאן פגש את הורטנס בפאריז ב-1869. היא עבדה אז ככורכת ספרים. אם כי הנסיבות של המפגש הראשון ביניהם אינן ידועות, דיוקן מוקדם מ-1872 מרמז על כך שהיא דגמנה עבור סזאן כבר בגיל 22. סזאן עשה מאמץ אדיר כדי להסתיר את המאהבת שלו ואת בנם היחיד מפני משפחתו, משום שחשש כי אביו הסמכותי לא יראה את יחסיהם בעין יפה.
התחבולה המתוחכמת הובילה למגורים נפרדים, לפניות
פול סזאן, גברת סזאן בכורסה אדומה, בערך 1877, שמן על בד, המוזיאון לאמנויות יפות, בוסטון |
תכופות ונואשות למימון ולתקופות ארוכות של חיים בנפרד, גם לאחר נישואיהם ב-1886.
על אף ההזנחה הזו לכאורה, הדיוקנאות מעידים על יציבותה של מערכת היחסים, שהייתה מכרעת מבחינת הפרקטיקה וההתפתחות של האמן. הסיפור שלהם מרתק, אולי דווקא יותר בשל העדר הפרטים.
בין היצירות הבולטות בתערוכה נמצאים הציורים "מדאם סזאן בכורסה אדומה" (בערך 1877) מן המוזיאון לאמנויות יפות, בוסטון; "מדאם סזאן" (בערך 1885) מאוסף פרטי, הנמצאת בהשאלה במוזיאון סטאטליק בברלין; "דיוקן של מדאם סזאן" (בערך 1885-87) ממוזיאון פילדלפיה לאמנות; "דיוקן של מדאם סזאן בשמלה מפוספסת" (1883-85)ממוזיאון יוקוהאמה לאמנות, יפן; "מדאם סזאן בכחול" (בערך 188-90) מן המוזיאון לאמנויות יפות, יוסטון, וכן היצירות שהוזכרו לעיל מתוך אוסף מוזיאון המטרופוליטן.
בין היצירות על נייר יש שלושה ציורים מרתקים בצבעי מים, 14 רישומים ושלוש מחברות רישומים נדירות, שיש בהם רישומים מלאי חיבה של הורטנס ופול הצעיר.
התערוכה אורגנה ע"י האוצרת בפועל דיטה אמורי, הממונה על אוסף רוברט להמן במוזיאון ומנהלת האוסף, ביחד עם עוזרת המחקר קתרין קרמניצר. ארגון התערוכה התאפשר בזכות קרן פלורנס גולד, והיא מוצגת בתמיכת המועצה הפדרלית לאמנויות ולמדעי הרוח.
התערוכה תוצג במוזיאון המטרופוליטן עד 15 במארס 2015.
במקביל, תוצג במוזיאון גם תערוכה בשם "פול סזאן: רישומים וצבעי מים מאוסף מוזיאון המטרופוליטן", גם היא עד 13 במארס.