התערוכה, המשלבת כמעט 300 יצירות, כוללת רבות מן הדוגמאות היפות ביותר של הישגי התקופה בתחומים כגון עיטור אדריכלי, טקסטיל, קרמיקה וקליגרפיה
בימים אלה מוצגת במוזיאון הלובר בפריז התערוכה "מרוקו בימי הביניים: אימפריה שהשתרעה מאפריקה עד ספרד", המתמקדת בתקופה שבין המאות 11-15, שבה תרבות האיסלאם המערבי הייתה בשיא תפארתה, גם מבחינת מקומה בהיסטוריה וגם מבחינת תוצריה האמנותיים. השושלות שבאו ברצף בזו אחר זו – אל-מורביטון, אל-מוואחידון והשושלת המרינית – שלטו על אימפריה שהתפרשה מאפריקה שמדרום לסהרה ועד ספרד האנדלוסית ועיצבו מרחב תרבותי ופוליטי שהתרכז במרוקו.
השפעתה של אימפריה זו, שאיחדה לראשונה את הקהילות המוסלמיות במערב, הורגשה היטב עד המזרח התיכון. התערוכה, המשלבת כמעט 300 יצירות, כוללת רבות מן הדוגמאות היפות ביותר של הישגי התקופה בתחומים כגון עיטור אדריכלי, טקסטיל, קרמיקה וקליגרפיה, המדגימים את ההיסטוריה הארוכה והמורכבת הזו.
מגדל במדרסה בו יאנאניה, פז, מרוקו
© Fondation nationale des musées marocains |
התערוכה מכירה במקומה של התרבות רבת העוצמה הזו במרכז הרשתות הדיפלומטיות והמסחריות, שהתפרשו מאפריקה שמדרום לסהרה ועד בירות הסחר של איטליה בימי הביניים, מן הממלכות הנוצריות של צפון ספרד ועד לסולטנות הממלוכית של מצרים. היא גם מהווה הזדמנות להדגיש את תפקידה ההיסטורי של מרוקו כמולדתן של אימפריות.
יצירות מופת מרהיבות (כגון נברשת בצורת פעמון ממסגד קיירואן בפז), תגליות עדכניות וחפצים שלא היו ידועים – כולם זוכים לאור הזרקורים במסגרת התערוכה הזו: אלמנטים אדריכליים (דלתות, כותרות), אלמנטים מקודשים ממסגדים (מינברים [דוכני הטפה]; מזרקות היטהרות לרחצה פולחנית; כתבי יד), או שרידים המעידים על חיי היומיום (כלי קרמיקה, מטבעות) שנשמרו במוזיאונים, במסגדים ובחדרי האוצרות של כנסיות.
התערוכה נפתחת באזור "אל מגרב אל אקצה" ("מולדת השמש השוקעת"), לאחר כיבושו של אזור זה ע"י הצבאות הערביים ובואו של אחד מצאצאי הנביא מוחמד, אידריס הראשון, ב-789. הוא התיישב בווֹלוּבִּילִִיס, מושבה רומאית לשעבר, והקים מדינה עצמאית בה שלטה השושלת האידריסית (789-927). בתקופה זו נוסדה העיר פז, שנותרה בירתה הרוחנית והתרבותית של מרוקו עד ימינו אלה. הראיות החומריות ששרדו מתקופה זו מצומצמות ביותר, והן כוללות מטבעות כסף ואחת מיצירות המופת המוצגות בחלקה הראשון של התערוכה, מינבר מן המסגד האנדלוסי.
השושלת האידריסית התמוטטה באמצע המאה ה-10 ובאמצע המאה שלאחר מכן עלתה שושלת המורביטון הסונית (1049-1147), האימפריה האימאזיגית (בֶּרְבֶּרית) הראשונה, שהייתה מזוהה מאוד עם אסכולת המשפט המאלכית. הם יצרו לראשונה באזור אימפריה שהתפרשה דרומה אל הסהרה וצפונה אל חצי האי האיברי, וכך שלטו על נתיבי השיירות. המורביטון שלטו באימפריה האדירה שלהם ממרקש, בירה חדשה שנוסדה ב-1070, ובין הפרויקטים המרכזיים בתקופתם נמצאים עיטורי מסגד קיירואן בפז, המעידים על האדיקות הדתית שלהם.
פריטי יוקרה שנוצרו ע"י סדנאות חשובות בספרד המוסלמית, בעיקר באלמריה, הועברו ברחבי האימפריה, ואחר כך התגלו בחדרי אוצרות של כנסיות, כגון הגלימה של אסופריוס הקדוש בכנסיית סינט סרנין בטולוז, שמוצגת בתערוכה בשלמותה.
במאה ה-12, עלו האל- מֻוַואחִידוּן (בערך 116-1269) שהשתמשו בתעמולה מורכבת ושהקליגרפיה והשפה מילאו בתרבותם תפקיד חסר תקדים.
ב-1269, עם כיבושה של מרקש ע"י השבט הבֶּרְבֶּרי המריני, באה אל קצה חליפות האל- מֻוַואחִידוּן. השושלת המרינית (1269-1465) השתלטה על פז, שקיבלה משמעויות סימבוליות חדשות, גם כעיר שנוסדה ע"י השושלת האידריסית וגם כמרכז דתי, אך שימשה גם כבירה המרינית. העיר התמלאה במהרה במדרסות, בתי"ס גבוהים ללימודי האיסלאם, שבהם הוכשרה האליטה של הממלכה, וכולן היו מעוטרות בשפע. הסולטנים המרינים, שטיפחו חלומות אודות תחיית האימפריה הים תיכונית של קודמיהם, שמרו על רשת קשרים עם ממלכות נוצריות, מאראגון ועד צרפת, אך גם עם עמיתיהם המוסלמים.
התערוכה אורגנה בשיתוף קרן המוזיאון הלאומי של מרוקו והיא מוצגת בגלריות החדשות של המחלקה לאמנות מוסלמית של הלובר, שנפתחו לציבור ב-2012, ומגיעים אליהן כמעט שני מיליון מבקרים בשנה. באזור התצוגה ששטחו כ-3,000 מטרים רבועים מוצגות כ-3,000 יצירות שהגיעו משלוש יבשות, מספרד עד הודו, ו-1,300 שנים, מן המאה ה-7 ועד ה-19. אוצרי התערוכה הם יאניק לינץ, מנהל המחלקה לאמנות מוסלמית בלובר, פריז ובהיז'ה סימו, מנהל הארכיונים המלכותיים, רבאט, מרוקו. אוצרים מומחים: קלייר דלרי ובולה טוויל-לאונטי, הלובר.
התערוכה תוצג במוזיאון הלובר בפריז מ-17.10.14 עד 19.2.15
|
|
מגדל במדרסה בו יאנאניה, פז, מרוקו
© Fondation nationale des musées marocains |
מסגד אל קיירואן, פז, מרוקו
© Fondation nationale des musées marocains |