רמברנדט, גדול אמני תור הזהב בהולנד ממשיך להדהים ולהפתיע אפילו שלוש מאות וחמישים שנה לאחר מותו, בתערוכה המוצגת בנשיונל גלרי בלונדון
היצירתיות של רמברנדט לא קהתה עם הגיל. להפך, היא צברה תנופה חדשה בשנות חייו האחרונות. אין ספק, כי האמנות של שנותיו האחרונות – מלאה רגש, כנה ונוגעת ללב – היא שמגדירה את הדימוי שיש לנו לגבי רמברנדט כאדם וכאמן. התערוכה הזו, שמוצגות בה יצירות שהושאלו מרחבי העולם, היא הזדמנות ייחודית לחוות את התשוקה, הרגש והחדשנות של רמברנדט, גדול אמני תור הזהב בהולנד.
"אפילו שלוש מאות וחמישים שנה לאחר מותו, רמברנדט ממשיך להדהים ולהפתיע", מוסרת אוצרת הציור ההולנדי בנשיונל גלרי בלונדון, בטסי ווייסמן, שאצרה את התערוכה, "ההמצאות הטכניות שלו והתובנות העמוקות שלו באשר לרגשות האנושיים, הם רעננים ורלוונטיים כיום בדיוק כפי שהם היו במאה ה-17".
החל משנת 1650 ועד מותו, רמברנדט (1606-1669) חיפש במודע סגנון חדש, אקספרסיבי ומעמיק יותר. הוא ביצע מניפולציות חופשיות בטכניקות הדפס וציור כדי לתת לנושאים המסורתיים פרשנויות חדשות ומקוריות. התערוכה שופכת אור על השליטה המגוונת שלו במדיה השונות באמצעות הצגת הציורים, הרישומים וההדפסים באופן תמטי, במטרה לבחון את הרעיונות שהעסיקו אותו במהלך שנים אחרונות אלה: ביקורת עצמית, טכניקות ניסוייות, שימוש באור, התבוננות בחיי היומיום, השראה מאמנים אחרים ותגובהלמוסכמות אמנותיות, וכן הבעת אינטימיות, הרהור, קונפליקט והתפייסות.
בתערוכה "רמברנדט: היצירות המאוחרות" מוצגים כמעט 40 ציורים, 20 רישומים ו-30 הדפסים – שכל אחד
רמברנדט, דיוקן עצמי עם שני מעגלים, בערך 1665-1669, שמן על קנבס, 114.3 X 94 ס"מ, בית קנווד, עזבון אייווה, המורשת הבריטית, לונדון. © English Heritage |
מהם נוצר, ללא ספק, ע"י האמן עצמו. בין יצירות המפתח המוצגות בתערוכה נמצאות התמונות "הכלה היהודייה" (רייקסמוזיאום, אמסטרדם) "אישה זקנה קוראת" (אוסף בוקלאוך, סקוטלנד), "איש בשריון" (המוזיאונים של גלזגו: הגלריה לאמנות, קלווינגרוב), "אישה צעירה ישנה" (המוזיאון הבריטי, לונדון), "יונו" (מוזיאון האמר, לוס אנג'לס), "דיוקן של גבר בלונדיני" (הגלריה הלאומית של ויקטוריה, מלבורן), "התאבדותה של לוקרציה" (המכון לאמנויות של מיניאפוליס, מינסוטה), "בת שבע עם מכתבו של דויד" (מוזיאון הלובר, פריז), "טיטוס ליד שולחנו" (מוזיאון בוימנס ואן בניניגן, רוטרדם), "דיוקן של גברת עם כלב בחיקה" (הגלריה לאמנות של אונטריו, טורונטו), "לוקרציה" (הגלריה הלאומית לאמנות, וושינגטון הבירה)וכן שני ציורים השייכים לנשיונל גלרי בלונדון עצמה – "אישה רוחצת בנחל" ו"דיוקנו של פרדריק ריהל על גב סוס".
בתערוכה יוכלו הצופים להתבונן ביצירות הידועות ביותר של רמברנדט, כגון "גילדת סוחרי הבדים של אמסטרדם" (רייקסמוזיאום, אמסטרדם), ולגלות את הגאונות שלו בשילוב אור וצל, צבע וטקסטורה, שילוב המעניק אימפקט חזותי רדיקלי לדיוקן המסורתי. אחדים מן התצריבים המשובחים ביותר שלו מדגימים את מיומנותו ואת ההתפתחות שלו בטכניקות הדפס שהובילה להשגת אפקטים ייחודיים. היצירתיות העיקשת והמשוחררת הזו של רמברנדט היא שהשפיעה על אין ספור יוצרי הדפסים, ציירים ורשמים בדור שבא בעקבותיו, ושממשיכה להעניק השראה לאמנים עד ימינו.
אחד ממוקדי התערוכה הוא הצבתם זה בצד זה של מספר דיוקנאות עצמיים, כולל "דיוקן עצמי כשליח פאולוס" (רייקסמוזיאום, אמסטרדם), "דיוקן עצמי עם שני מעגלים" (המורשת הבריטית, עזבון אייווה, קנווד), "דיוקן עצמי חובש טורבן" (הגלריה המלכותית לתמונות מאוריציוס, האג) ו"דיוקן עצמי בגיל 63" (נשיונל גלרי). שני הציורים האחרונים, שצוירו בשנות חייו האחרונות, מגלים את הכנות הבלתי רגילה של רמברנדט, המתבטאת בתיעוד תווי פניו לעת זקנתו. באחת היצירות המרגשות ביותר בתערוכה, התמונה המכונה "הכלה היהודייה" (רייקסמוזיאום, אמסטרדם), רמברנדט תיאר את החיבה שרוחשים בני הזוג זה לזה ברגישות בלתי רגילה.
מן הנשיונל גלרי נמסר כי המשאילים המוסדיים והפרטיים של היצירות גילו נדיבות בלתי רגילה בהשאלת היצירות מאוספים ברחבי העולם. התערוכה מוצגת בחסות חברת "של בריטניה בע"מ". הסרט "רמברנדט: היצירות המאוחרות", שצולם עבור מסך גדול ברזולוציה גבוהה, יוקרן בבתי הקולנוע בבריטניה החל מ-2 בדצמבר, ולאחר מכן, החל מ-17 בפברואר, הוא יוקרן ב-45 מדינות ברחבי העולם.
התערוכה תוצג בנשיונל גלרי בלונדון עד 18 בינואר 2015
|
|
רמברנדט, אישה רוחצת בנחל (הנדריקיה סטופלס?), 1654, שמן על עץ אלון, 61.8 X 47 ס"מ.
© The National Gallery, London |
רמברנדט, טיטוס ליד שולחנו, 1655, שמן על קנבס, 77 X 63 ס"מ, מוזיאון בוימנס ואן בניניגן, רוטרדם.
© Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Loan Museum Boijmans Van Beuningen Foundation / Photo: Studio Tromp, Rotterdam |