התערוכה תאפשר הערכה מחודשת, שנדרשה מזה זמן רב, של הישגיו של קוק כמעצב אשר תכנן פרויקטים במדיה שונים, ותדגיש את תרומתו הרבה להתפתחות הרנסנס הצפוני
במוזיאון המטרופוליטן לאמנות בניו יורק תיפתח ב-8 באוקטובר התערוכה המונוגרפית הראשונה שתוקדש לאמן ההולנדי בן המאה ה-16, פיטר קוק ואן אלסט (1502-1550).
התערוכה, ששמה "עיצוב מרהיב: פיטר ואן אלסט ושטיחי הקיר של הרנסנס", תציג יחדיו רבות מיצירותיו של האמן– רישומים, ציורי לוח ופרגמנטים של "קרטונים" (= רישומים מחוררים המאפשרים להעביר את הסקיצה לקיר) מעשה ידיו, ביחד עם תשעה עשר שטיחי קיר מרהיבים שנעשו בתקופת הרנסנס על פי עיצוביו.
הקישוטים התלויים הללו היו המדיום האולטימטיבי של שבו הביע קוק את עצמו מבחינה אמנותית, אולם הוא לא נגע בהם במו ידיו במהלך האריגה; הם בוצעו ע"י אורגים שתרגמו את החזון שלו באמצעות סיבי משי וצמר וסיבים העטופים מתכות יקרות. בעיני רבים מבני דורו, היצירות הנערצות ביותר של קוק היו העיצובים לשטיחי הקיר. הוא ככל הנראה הוכשר גם כצייר ציורי לוח וגם כצייר קרטונים או מודלים מנייר, הנדרשים לצורך שטיחי הקיר, והוא הוביל את פורמט הטקסטיל הזוהר והמונומנטלי הזה לגבהים חדשים באמצעות יצירתיות, תבונה ואלגנטיות. תשעה עשר שטיחי הקיר האפיים שיוצגו בתערוכה יוצבו לצד שבעה ציורי לוח של קוק – כולל טריפטיכון מונומנטלי מליסבון – וכן רישומים והדפסים, כולל חיתוכי עץ וספרים. שטיחי הקיר הללו נארגו בסדנאות הגדולות בבריסל, ובוצעו בהזמנת האספנים החשובים ביותר של התקופה, כגון הקיסר הרומי קארל החמישי, המלך פרנסוא הראשון מצרפת, הנרי החמישי מבריטניה וקוזימו דה מדיצ'י.
שטיחי הקיר הושאלו לראשונה מאוספים מלכותיים ולאומיים באירופה, והתערוכה תאפשר לראות את קנה המידה המונומנטלי, את סולם הצבעים המרתק ואת העזה האמנותית של האמן. רבים מהם לא הוצגו בפני הציבור במשך עשרות שנים, והם עברו ניקוי ושימור ולקראת התערוכה.
פיטר קוק ואן אלסט נולד ב-1502, וקיבל את הכשרתו האמנותית באנטוורפן, ככל הנראה בסדנה של חמיו, יאנס מרטנס ואן דורניקה, ויתכן ששיתף פעולה בצעירותו עם האמן ברנאר ואן אורלי (בערך 1492-1541/42). קוק הקים את בית המלאכה שלו באנטוורפן בסוף שנות ה-20 של המאה ה-16, ובין השאר, תמך בשלב מוקדם בקריירה של פיטר ברויגל האב (בערך 1525-1569), שמאוחר יותר נשא לאשה את בתו של קוק. הסגנון המנייריסטי האקלקטי שלו ניזון ממסעותיו בחצי האי האיטלקי וממסע שערך לקונסטנטינופול ב-1533. אחד הדגשים האחרים של התערוכה יהיה אפריז שהוא עיצב בטכניקת חיתוך עץ, באורך 4.62 מטרים, ומתעד את חוויותיו בקונסטנטינופול. כמו כן ייכללו בתערוכה התרגומים רבי ההשפעה שתרגם ופרסם של המסות בנושא אדריכלות מאת ויטרוביוס ומאת סרליו.
במהלך שנות ה-30 וה-40 של המאה ה-16 הוא ייצר עיצובים פורצי דרך למדיה מרובים. כאשר מת בטרם עת בגיל 48, קוק היה אחד האמנים המשפיעים ביותר בדורו, והסדנה שלו הייתה בין הסדנאות הגדולות שפעלו באנטוורפן במחצית הראשונה של המאה ה-16. התערוכה תאפשר הערכה מחודשת, שנדרשה מזה זמן רב, של הישגיו של קוק כמעצב אשר תכנן פרויקטים במדיה שונים ותדגיש את תרומתו הרבה להתפתחות הרנסנס הצפוני.
התערוכה תוצג במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק עד 11.1.15
|
|
|
פיטר ואן אלסט (1502-1550), חווה, פרט מתוך סיפור הבריאה: אלוהים מאשים את אדם וחווה לאחר החטא הקדמון, שטיח קיר, בערך 1548, השטיח נארג בהנחיית יאן דה קמפניר ופרנס גיטילס, ב-1551, על פי עיצובים של פיטר קוק ואן אלסט. צמר, משי וחוטים מטליים מוזהבים. גודל מלא, 479 X 700 ס"מ. פירנצה, פלאצו פיטי. |
|
פיטר ואן אלסט (1502-1550), דמות האלוהים, פרט מתוך סיפור הבריאה: אלוהים מאשים את אדם וחווה לאחר החטא הקדמון, שטיח קיר, בערך 1548, השטיח נארג בהנחיית יאן דה קמפניר ופרנס גיטילס, ב-1551, על פי עיצובים של פיטר קוק ואן אלסט. צמר, משי וחוטים מטליים מוזהבים. גודל מלא, 479 X 700 ס"מ. פירנצה, פלאצו פיטי. |