בשנת 1855, אדוארד ברן-ג'ונס וויליאם מוריס החליטו לנטוש את לימודי התיאולוגיה באוקספורד ולהפוך לאמנים. שני החברים פנו לקבל הדרכה וייעוץ מדנטה גבריאל רוזטי, מנהיגה של אחוות הפרה- רפאליטים (1848-1853) שהתפרקה זמן קצר לפני כן, ושהזרימו דם חדש לציור הבריטי באמצעות דחיית הקונבנציות האקדמיות, וביקשו ליצור אמנות חיה, כנה ונשגבת, כשהדוגמה שעמדה לנגד עיניהם הייתה האמנות שקדמה לתקופתו של רפאל. ברן-ג'ונס, מוריס ורוזטי הרחיבו יחדיו את העקרונות הללו. הדיאלוג היצירתי ביניהם, שנמשך עשרות שנים, עודד הצבת יעדים חדשים ויצירת סגנונות חדשים, שאפיינו את הגל השני של האמנות הפרה- רפאליטית, בין שנות ה-60 לשנות ה-90 של המאה ה-19.
במהלך המאה האחרונה, מוזיאון המטרופוליטן לאמנות בניו יורק רכש מגוון גדול של חפצים, המייצגים את הישגיהם של השלושה ושל חוג האמנים שהקיף אותם. התערוכה "המורשת הפרה- רפאליטית: אמנות ועיצוב בריטיים" כוללת פריטים מאוסף המוזיאון ופריטים מושאלים,
ביניהם ציורים, רישומים, ריהוט, קרמיקה, טקסטיל, משכית (ויטראז') ואיורי ספרים.
אדוארד ברן ג'ונס, שיר האהבה, 1868-77, שמן על קנבס, 114.3X155.9
יצירותיו של ברן-ג'ונס מהוות את עוגן התערוכה, וביניהן – יצירת המופת שלו "שיר האהבה" (1868-77) וכן הארונית המעוטרת בציור "שחקני השש-בש" (1861) ושטיח הקיר "מלאכים מנגנים" (1898), ששניהם תוצר שיתוף הפעולה הממושך והפורה בין ברן ג'ונס ובין מוריס. אמנים נוספים שיצירותיהם יוצגו הם פורד מדוקס בראון, אוברי בירדסלי וג'וליה מרגרט קמרון, שביצירתם מתגלה ההשפעה המתמשכת של האידיאלים הפרה- רפאליטים כפי שאחרים אימצו ופיתחו אותם במדיה אמנותיים שונות.
התערוכה מציגה את ההערצה לעבר וליופי, אשר עוררה יצירה מגוונת בחוג האמנים הזה – רוזטי צייר דוגמניות, מוזות במסווה פיוטי; ברן ג'ונס העלה נושאים נשגבים כגון רומנטיקה, מוסיקה ורוחניות; ואילו מוריס ושותפיו ייצרו עבודות דקורטיביות בהשראת המסורות של האוּמנוּת מימי הביניים. מאמציהם להתעלות מעל לחיים המודרניים חוצים את הגבול המפריד בין האמנויות והאומנויות, ויוצרים קשרים בין הציור, הרישום, השירה, המוסיקה והעיצוב.
אוצרות התערוכה הן קונסטנס מקפי ואליסון הוקנסון.
התערוכה תוצג באגף רוברט להמן במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק עד 26 באוקטובר 2014
|
|
דנטה גבריאל רוזטי, ליידי לילית, 1866-69, 1872-73, שמן על קנבס, 95.6 X 85.1 ס"מ |
מלאכים מנגנים, אדוארד ברן ג'ונס (עיצוב), ג'ון הנרי דירל (עיצוב), בתי המלאכה מרטון אבי לשטיחי קיר, חוטי ערב ממשי על חוטי שתי מכותנה, 232X 202 ס"מ |