הרישום יוצע למכירה במסגרת מכירה פומבית של אמנים מתקופות הרנסנס והבארוק שתתקיים ב-9 ביולי בסותבי'ס לונדון, והוא מוערך בין מיליון למיליון וחצי ליש"ט
ב-9 ביולי תתקיים מכירה פומבית של תשעה רישומים מתקופת הרנסנס והבארוק מתוך עיזבונה של ברברה פיאסקה ג'ונסון. גולת הכותרת של המכירה היא שלושה רישומים של אמנים פלורנטיניים, כולל הרישום היחיד מאת סנדרו בוטיצ'לי (1445-1510) שמוצע למכירה מזה למעלה מאה שנה, ומוערך בסכום שבין מיליון למיליון וחצי ליש"ט.
זהו הרישום היחיד מאת בוטיצ'לי שנמצא בידיים פרטיות (מלבד אלבום האיורים ל"קומדיה האלוהית" מאת דנטה, שרדו רק 12 רישומים של בוטיצ'לי, וכולם, למעט הרישום הזה נמצאים במוזיאונים). זהו גם הרישום היחיד של האמן שיוצע במכירה פומבית מאז המאה ה-19, והיחיד שאפשר לקשר אותו לאחת הקומפוזיציות המצוירות של בוטיצ'לי. הרישום מתאר את יוסף, אביו של ישוע, כשהוא ישוב וראשו מונח על ידו הימנית. זהו רישום הכנה לדמותו של יוסף, הנראית משמאל ב"לידת ישוע עם יוחנן המטביל הסוגד לו", שנמצא בבוסקוט פארק, "טונדו" ציור (עגול המתאר בדרך כלל את המשפחה הקדושה – ע. מ.) המתוארך לסוף שנות ה-80 של המאה ה-15, המיוחסת כיום לרב-האמן הפלורנטיני. בנוסף לנדירותה, יצירה מרגשת זו היא משמעותית מאוד משום שהיא מעשירה את הידע שלנו אודות שיטות הרישום של בוטיצ'לי.
אל הרישום של בוטיצ'לי מצטרפים שני רישומים של רבי אמנים פלורנטיניים אחרים: שני רישומי בדים שנוצרו בסביבות 1470 באחת הסדנאות (בוטגות) החשובות ביותר בתקופת הרנסנס – הבוטגה של אנדראה ורוקיו (1435-1488), ומוערכים בין 1.5 ל-2 מיליון ליש"ט. גם שני רישומים אלה הם היחידים הנמצאים בידיים פרטיות מבין קבוצה בת 16 רישומים, ש-14 האחרים מתוכם נמצאים באוספים ציבוריים באירופה. אם כי אי אפשר לייחס את הרישומים האלה בוודאות לאף אחד מן האמנים הספציפיים שעבדו בסדנה של ורוקיו, שתי היצירות האלה הן דוגמה מופלאה לטכניקה שפותחה ע"י לאונרדו דה וינצ'י בצעירותו, כאשר הוא נמנה עם התלמידים בסדנתו של אמן זה.
כמו כן, מוצע למכירה הציור המונומנטלי "עקדת יצחק" מאת ברתולומאו קווארוצי (1587-1625), אחד מממשיכי דרכו המוכשרים ביותר של קרוואג'ו. היצירה צוירה במדריד, ככל הנראה ב-1617, לשם נסע קווארוצי ב-1615, לאחר שבילה את השנים המעצבות של חייו ברומא. (האומדן הוא 3-5 מיליון ליש"ט).
כמו כן כולל המבחר את "המדונה עם הילד על גדת נהר עטויה עשב", בהשראת קראנך, ובמידה פחותה – גם בהשראת דירר. זהו ציור שמן באיכות גבוה, מעודן ובמצב מעולה. (מוערך בין 600,000-800,000 ליש"ט).
הצפי הוא להכנסות בגובה 8.6 מיליון ליש"ט, שיועברו לטובת קרן ברברה פיאסקה ג'ונסון, שמתמקדת בעיקר בסיוע לילדים אוטיסטיים.
ברברה פיאסקה ג'ונסון (1937-2013) נולדה בשטנייביץ', במזרח פולין (כיום בלארוס), ולמדה תולדות האמנות בפולין ובאיטליה. ב-1968 היא עברה לארה"ב, שם היא נישאה לסווארד ג'ונסול (1895-1938), יורש חברת התרופות והפרמצבטיקה ג'ונסון אנד ג'ונסון. האוסף של גב' פיאסקה ג'ונסון מתמקד באמנות הרנסנס והבארוק מספרד ומאיטליה, ושימש כבסיס למספר תערוכות בוורשה, בליכטנשטיין ובמונאקו. יצירות נוספות מאוספיה ע"י סותבי'ס נמכרו במחירי שיא.
הצפי הוא להכנסות בגובה 8.6 מיליון ליש"ט, שיועברו לטובת קרן ברברה פיאסקה ג'ונסון, שמתמקדת בעיקר בסיוע לילדים אוטיסטיים.
כריסטינה רומאלי, מומחית בכירה במחלקת הרישומים מן המאות 15-19 בסותבי'ס, מסרה: "הליבה של הרנסנס האיטלקי היא המחצית השנייה של המאה ה-15. כמעט כל הרישומים החשובים מן התקופה היצירתית המדהימה הזו נמצאים כיום באוספים ציבוריים, כך שזה בלתי רגיל למכור שלושה דפים חשובים מסוג זה במכירה אחת".
|
סנדרו בוטיצ'לי, "רישום לדמותו של יוסף הקדוש יושב כשראשו נח על ידו הימנית", טכניקה מעורבת (עט ודיו חום המודגש בלבן על גבי גיר שחור, על נייר בז'-ורוד), מחולק לריבועים לצורך העברה למצע אחר; הייחוס לבוטיצ'לי מופיע בעיפרון בתחתית; 12.9 X 12.4 ס"מ; מוערך ב-1-1.5 מיליון ליש"ט. רכוש עיזבונה של ברברה פיאסקה ג'ונסון. הצילום באדיבות סותבי'ס לונדון. |