אניון ,אמן זכוכית מהמאה הראשונה לספירה בקירוב , נחשב לראשון שחתם על יצירות זכוכית . צפיה בתערוכה מיצירותיו במוזיאון ישראל מעלה הרהורים על שקיפות המחיצות שבין אומנות לאמנות ומהווה נקודת מוצא מצויינת לבחינת מגוון שאלות.
בין אומנות לאמנות .
אניון ,אמן זכוכית מהמאה הראשונה לספירה בקירוב , נחשב לראשון שחתם על יצירות זכוכית . צפיה בתערוכה מיצירותיו במוזיאון ישראל מעלה הרהורים על שקיפות המחיצות שבין אומנות לאמנות ומהווה נקודת מוצא מצויינת לבחינת מגוון שאלות ,כגון :
מתי חתימה על יצירה היא מעשה טביעת חותם של אמן (או אומן ) ומתי היא מעין הטבעת מותג מסחרי ? מתי בעצם התחילו לחתום על מוצרי אומנות ומתי על יצירות אמנות כפיסול , ציור , זכוכית , חרס ועוד ? כיצד אנו יודעים כה מעט על יוצר כה חשוב-אניון ? האם אנו בטוחים שהיה קיים ? מה אמינות המידע שכן ידוע לנו ? ועוד . במרכז התערוכה מספר גדול של כלי זכוכית מאוספו של שלמה מוסייב ובצידם כלי זכוכית ממגוון מקורות חשובים נוספים .
על התערוכה ועל אניון
כלי זכוכית מעוצבים העשויים בניפוח לתבניות נעשו לפופולאריים ביותר במאה הראשונה לספירה . היו אלה כלי מותרות ששימשו ככלי משתה , מיכלי תמרוקים , כלי פולחן ופרסים בתחרויות . מבחינות רבות כאן החלה הפופולאריות של כלים מעוצבים לקישוט ולשימושים ייחודיים . ידועים לנו כיום שמות של חמישה אמנים צידונים/פיניקים (בהנחה שיצרו באיזור צידון ) ואניון היה המפורסם שבהם. על אף פירסומו ואיכות יצירתיו המעוצבות לא ידועים לנו פרטים אישיים אודותיו אם כי ברור מכמות היצירות שהשתמרו ומאיכותן שהסדנא שלו היתה הגדולה והמובילה . חוסר המידע אודותיו מאפשר את השאלה – האם היה קיים, או שאולי אניון הוא מותג מסחרי של סדנא תעשייתית , או אולי היה כינוי של יוצר בעל שם אחר . קשה לדעת בודאות היכן היה מיקומה של סדנתו . יש לזכור שכל כלי אניון הגיעו למחזיקים בהם ממקורות שונים בעיקר ממסחר בעתיקות ומכירות פומביות . המקום היחידי שבו נמצאו כלי אניון בחפירה ארכיאולוגית רשמית ומתועדת היה בחפירות בשנות השבעים בשרידי בית מידות בירושלים.
חתימה על יצירות אומנות וחתימה על יצירות אמנות.
חתימה על יצירות אומנות היא קדומה ביותר . במאה החמישית לפני הספירה נמצאה מטבע חתומה מסירקוזה (איטליה היום) . גם פסלים וכלי חרס חתומים החלו להופיע בערך במאות החמישית והשישית לפני הספירה . ציורים לא נחתמו בעת העתיקה אך בתקופה הביזנטית (המאה הרביעית לספירה) מופיעות לראשונה כתובות בסגנון עבודה זו בוצעה על ידי (שם) למען (שם) , גם בבתי כנסת. וכן מופיעות כתובות בסגנון (שם) הקדיש למען האל (שם) . חתימה על כלי זכוכית הופיעה לראשונה במאה הראשונה לספירה . כאן החתימה היתה טבועה בהיפוך בתוך הדפוס שלתוכו ניפחו את הזכוכית .אניון נחשב לראשון או בין הראשונים שחתמו על יצירות זכוכית . מכל מקום רבות מהחתימות הראשונות על כלים ויצירות אומנות נשאו לעיתים אופי מסחרי של הבטחת איכות, מעין מתכונת מוקדמת של מה שאנו קוראים היום מותגים.
מדבריו של שלמה מוסייב .
שלמה מוסייב ,תושב לונדון ויליד שכונת הבוכרים בירושלים , הוא מחשובי האספנים בעולם של עתיקות ופריטים היסטוריים מתקופת התנ"ך שמקורם מאזור ההתרחשות התנ"כית . אחד המוצגים המעניינים בתערוכה הוא סרטון מתגלגל המציג את שלמה מוסייב ודברים מפיו . מאספני אמנות ועתיקות ניתן ללמוד רבות על הקשרים בין בני אדם לפריטי תרבות ועל הצורה בה פריטים אלה פותחים בפניהם עולמות ומרחבים, ובעיקר על התשוקה למגע עם תרבות . הנה מעט מדבריו של שלמה מוסייב :
"אדם שמתחיל ליצור מתאחד עם האלוקים ועם היקום .כל הפסלים הראשונים בלי קשר למקורם מציגים התבוננות למעלה , ומעניין שדבר זה החל בו זמנית בכל העולם. אנו צאצאי אחד השבטים היהודים שהביאו לעולם את הצדק הסוציאלי , את המצפון ואת החרטה . ערכים אלה מן הראוי שילוו אותנו כל הזמן. חשובה מאוד ההמשכיות ". שלמה מוסייב אינו אדם דתי ועוסק בחקר עצמי, בלימוד ובהסקת מסקנות בעצמו . לדבריו אין זה משנה אם אתה מאמין או לא , בכל מקרה חשובה ההמשכיות שבה אסור לזלזל ואותה אסור לבטל .