עירית אבא , קדרית , היא זוכת פרס ברונפמן לאמנויות עכשוויות 2009 , לזוכה בפרס מוענק פרס כספי. עבודותיו או עבודותיה מוצגות במוזיאון תל אביב לאמנות, קטלוג מן העבודות רואה אור לרגל התערוכה ושתי עבודות נרכשות לאוספי מוזיאון תל אביב לאומנות ומוזיאון ישראל, ירושלים. עירית אבא תציג במוזיאון תל אביב החל מ-8.7.09 את התערוכה "גלגל. נקודה" באצירתה של מאירה יגיד חיימוביץ' . על יצירתה של עירית אבא ועל התערוכה כותבת מאירה יגיד-חיימוביץ' :
כמעט בהיחבא מעיני הציבור, הקדרית אירית אבא, ילידת 1953, פועלת כבר שלושה עשורים. היא בוגרת המחלקה לעיצוב קראמי בבצלאל, ומלמדת בה מאמצע שנות השמונים. אירית אבא הפנימה לתוך עבודתה תרבות קדרית רחבה, הנעה בין תרבויות עתיקות (ביניהן התרבות הסינית והאיראנית) לבין שיח אסתטי מודרניסטי שהתעצב בבריטניה ובארצות הברית בשנות הארבעים והחמישים. מאז הציגה לראשונה גוף עבודות מפורצלן בתערוכת יחיד בגלריה פריסקופ ב-2001, גוף עבודה שהזיגוג נעשה בו כחלק אינטגראלי ולא כמעטה עליון, חוקרת אבא באינטנסיביות את גבולות החומר תוך שהיא משכללת כוירטואוזית את עבודת הפורצלן על גלגל האבניים. במהלך העשור האחרון, בתנועה בין הגולמי למעודן, החלה אבא לממש את פנטזיית שבירת האיסורים של ה"עשה" ו"אל תעשה", של הקנון התקני של הקדרות. בתחילה צירפה שני חומרים השונים באופן מהותי – חומר ופורצלן. במהלך השנה האחרונה ייצרה גוף עבודה מפורצלן בטכניקה ייחודית שפיתחה. גוף עבודה זה יוצג בתערוכה לצד מבחר עבודות מהעשור האחרון. נדרש יותר ממבט אחד כדי לחדור מבעד לפני השטח ה"אסתטיים". גוף העבודה של אבא כמו מנהל חיים כפולים של זהות חתרנית. הוא אינו עוסק בפיתוי - למרות היותו מענג. מבט שני, מעמיק יותר, המבקש לעכל באיטיות, פותח להבחנה במסלול תנועה דינאמי ומורכב עם מקצבים משתנים. הצופה יכול אמנם להסתפק במבט אסתטי של "פני השטח" – אך הוא מוזמן גם להישאב פנימה, אל אי השקט המחפש, אל חלל פנימי של זהות מיטלטלת. התערוכה מציעה פריסה דיאלקטית של שני גופי עבודה, כביכול מרוחקים זה מזה, הנראים במבט ראשון כקונפליקט פתוח - מהלך טרנספורמטיבי שעברה אבא בעשור האחרון מעיסוק בקדרות קלאסית לחיפוש דרך באמצעות חומר הפורצלן.
עירית אבא הציגה בתערוכות יחיד וקבוצתיות רבות משנות השמונים ועד היום בגלריות ובמוזיאונים. בבית אהרון כהנא ברמת גן, בגלריה לעיצוב, מיכללת חנקין, חולון, בגלריה במושב שואבה בבית האמנים בירושלים, בגלריה הקיבוץ בתל אביב ובביינאלות לקראמיקה במוזיאון ארץ ישראל בשנים 2000, ,2002 2004, 2009. בשנת 2004 השתתפה ביריד הבינלאומי לאומנויות דקורטיביות ועיצוב שיקאגו בחסות AIDA (.(Association of Israels Decorative Arts בשנת 2005 השתתפה ב-Collect , יריד בינלאומי לחפצים עכשוויים במוזיאון ויקטוריה ואלברט, לונדון, בחסות AIDA . בשנת 2008 השתתפה בתערוכה "יופי" בגלריה "Flow" בלונדון ובמרכז מנצ'סטר לאומנויות ועיצוב, אנגליה ובמרכז "קלוטוורת" לאמנויות, אנטרים, צפון אירלנד. ב- 2007 הייתה אומנית אורחת במחלקה לקרמיקה של אוניברסיטת SUNY, ניו פאלץ, ניו יורק.
על פרס אנדריאה ברונפמן לאומנויות
פרס אנדריאה ברונפמן לאומנויות עכשוויות כונן על-ידי הנדבן צ'רלס ברונפמן ביוני 2005, לתמיכה וסיוע בחשיפת האומנות הישראלית. ברונפמן השיק את הפרס כשנה לפני מותה בטרם עת של אשתו אנדי, והוא מהווה המשך של תמיכה באמנים ישראלים כדרכם של בני הזוג ברונפמן מאז ומעולם, שלוחה אחת מני רבות של פעילות נדבנית רחבת היקף.
לזוכה בפרס אנדי מוענק פרס כספי. עבודותיו או עבודותיה מוצגות במוזיאון תל אביב לאמנות, קטלוג מן העבודות רואה אור לרגל התערוכה ושתי עבודות נרכשות לאוספי מוזיאון תל אביב לאמנות ומוזיאון ישראל, ירושלים. לדברי צ'רלס ברונפמן, "פרס אנדי נועד לקדם מצוינות. דרך ההכרה הזאת במצוינות, לא רק האומנים הישראלים ייווכחו בכך שיצירותיהם אינן נופלות בערכן מן הטובות בעולם; גם קהילת האומנות הבינלאומית תכיר בכך".
מאירה יגיד-חיימוביץ