שוכחים שהשממה לא הייתה שממה כלל
אילן ברוך גדל במאה שערים ומשם עבר לשטחי יהודה ושומרון. מעבר למסע הפיזי עבר ברוך גם מסע פנימי אותו התחיל ביציאה מהשכונות החרדיות אל התרבות הישראלית החופשית, גילה את האקדמיה, הפילוסופיה, הארכיאולוגיה ואת עצמו. ירושלים עיר הולדתו של ברוך, טבועה בו כמראה מקום. בציורי ירושלים מציב את עצמו ברוך בעמדת צופה מרוחק. הכול נראה שומם, והקירות והאבן הופכים לחיים. בהתבוננות ראשונית הציורים הללו נראים לעתים כציורים שנעשו למען תיירים. בהתבוננות עמוקה יותר בציור מובן הקשר בין ציור הנוף לבין הצייר ומעניין יותר לראות את היכולת של ברוך להשתמש דווקא בציורים הפנורמיים הגדולים של מראות רחבים כדי לעבור תהליך של מיקוד . בפרטים אלו הופך הציור מציור הנוף לציור הנפש. אילן ברוך גר בעיר חדשה שכבשה שדה בור באזור מודיעין. זאת הדוגמה הקלסית לנוף ישראלי של שדות וגבעות ירוקות שהפך לנוף ישראלי של בטון. כמעט הגשמת החלום הישראלי של כיבוש השממה, אלא שלעתים שוכחים שהשממה לא הייתה שממה כלל, ושהנוף ההולך ונכבש על ידי בניינים גבוהים באדריכלות ישראלית, מכוערת לעתים, מותיר את הארץ ללא ייחודה.
שתי קבוצות עבודה נוספות וחשובות מוצגות בתערוכה. הראשונה היא קבוצת עבודות המתארת את המאחזים הבודדים הנמצאים בנוף קדומים שברוך מחפש בו את ארץ ישראל. קרוון בודד על גבעה צחיחה, קבוצת מבנים חסרי יופי המאכלסים מתנחלים - כל אלה הופכים להיות נקודות מיקוד לעינו של האמן המחפש בנוף. גם אלה הנמצאים במקומות שכוחי אל , עזבו את המקום שחיו בו ועברו אל השממה. במידת מה חייהם ומסלולם דומים למסלול חייו של אילן ברוך עצמו, אבל בהיותו ארכיאולוג בהכשרתו האקדמית, הוא גורף מעליהם את שכבות העפר ומגלה את מהותם הפנימית כמו את עובדת הקיום החיצונית.
הקבוצה השנייה היא עצי הברוש - חלק אינטגרלי בנוף ההרי. העצים הסבוכים עומדים זקופים ודוקרים את השמים. בתוך הסבך המתעתע מסתתרים חיים שלמים. בתוך העלווה מוסתרת היסטוריה , אבל ברוך בוחר לשכּן בתוך העצים יונים מסוות. הן כמעט אינן נראות אבל קיימות. אולי זאת השאיפה של אילן ברוך לחלץ את היונה, המסמלת את סופו של המבול, כפי שהיא מסמלת את בואו של השלום מתוך צללי העץ ולהציגה כאלטרנטיבה חדשה. בציורי הנוף האחרונים מופיעה עננת עשן הנובעת ממוקד אש עלום. לעתים מוקד האש הוא מכונית בוערת ולעתים עשן מיתמר, שמקורו אינו מוגדר, אבל האש הזאת מול יוני הברוש זה הניגוד המוחלט הקיים בנוף שאילן עוסק בו בתערוכה זו.
אוצר: מאיר אהרונסון
פתיחה: יום חמישי, 21.03.2013 בשעה 19:30