יוצרים ומציגים אומנות
לומדים אומנות
פומביות ומכירות אומנות
|
העשור הראשון, הגמוניה וריבוי, המשכן לאמנות עין חרוד |
|
|
|
|
תערוכת העשור הראשון (1948-1958) במשכן לאמנות עין חרוד , הוארכה לאור הצלחתה , ותהיה פתוחה לקהל עד שבת, 3.1.09. בימים אלה ניתן לרכוש שוב את קטלוג התערוכה, לאחר שמהדורה ראשונה אזלה תוך שבועות ספורים. המאמר , העשור הראשון , הגמוניה וריבוי , מפורסם בזאת באדיבות המשכן לאמנויות עין חרוד.
|
| |
המאמר מפורסם באדיבות המשכן לאמנות עין חרוד
בתערוכה ובקטלוג נחשף המגוון והעושר של האמנות הישראלית בתקופה זו: יצירות מכוננות של הקבוצה המרכזית, קבוצת "אופקים חדשים" שבראשה עמד האמן הכריזמטי יוסף זריצקי, עבודות במגמה חברתית, אידיליות של רועים ומחוללות, יצירות הטעונות ברוח הזמן, שואה, מלחמת השחרור, פליטים, פיסול בברזל, יצירות של אמני קיבוץ ועוד.
שלוש שנים חלפו מאז הוביל זריצקי (1985-1891) את מהפכת ההפשטה הישראלית והיה ממייסדי קבוצת "אופקים חדשים" (1963-1948). הקבוצה, וזריצקי בראשה, הפכה, מיד עם היווסדה, לגוף ההגמוני באמנות הישראלית של שנות החמישים, כאשר לציורי זריצקי השפעה מכרעת על לא מעט מחברי הקבוצה. מאז 1949, בעקבות סמינר ציור שניהל בקיבוץ יחיעם, שב זריקי וצייר את נופי הקיבוץ, תחילה בצבעי מים ולאחר מכן בצבעי שמן (שהסתמכו על ציורי המים). הקיבוץ, שעלה על הקרקע ב- 1949 במערב הגליל, קסם לזריצקי ברוח הנעורים והבראשיתיות בהן פגש, והאמן התל-אביבי לא חדל, במשך שנתיים רצופות, לשוב ולהצרין בהפשטה ובמכחול דינאמי את מרחבי הקיבוץ. בין אלה ניתן לאתר גם צורות כמעט הירוגליפיות של קומץ דמויות וחיות, המיוצגות על פי רוב בהקשרים של הרמוניה בין אדם וטבע, בתוספת ייצוג דמות האמן המצייר (פּאלֶטה בידו) כאן – קו הירוגליפי אדום - אשר כמו מרחף מעל הנוף או "מנצח" עליו. חלק ניכר מסדרת ציורי יחיעם עימתו את ירוק השדות עם פינה אדומה (כאן, פינה ימינית תחתונה בחום כהה) העשויה לייצג את שרידי מבצר יחיעם כאתר מיתי-היסטורי טעון. מכחולו של זריצקי מסמן במהירות משטחים חומים-ירקרקים, מרביתם אמורפיים, מיעוטם "אטיודי", תהליכי, אינו מבקש לייפות את הבד ולצחצחו מרמת המגע הבלתי אמצעי. צמד סוסים חומים (סוסה וסייח?) במרכז התחתון של הבד מגלה מעליו סימנים מופשטים של אם ובן. זריצקי מטמיע את ה"אידיליה" בהתרחשות המתוזמרת הכוללת של געש כוחות היצירה והטבע, כשהוא משלב את כוחות העשייה האמנותית עם התנופה החיונית של חיי הקיבוץ. לימים, ב- 1958, יחזור זריצקי לנופים אלה וייצור ציור ענק, "עוצמה" שמו, וגם בו הסוס שבמרכז התחתון כמו מקרין כוח חושני והיולי על המרחב האנושי-טבעי של הקיבוץ, שהוא גם מרחב ציורי אוטונומי של בראוורה אמנותית.
לא צייר אחד ולא שניים מאמני תש"ח ביקשו ליצור מין "גרניקה" עברית, ציור מונומנטאלי שינציח את תהילת הלוחמים ביחד עם האֵבל על הנופלים. מרסל ינקו (1984-1895), שעלה ארצה מרומניה ב- 1940 והיה מאז 1948 אחת הדמויות המרכזיות ב"אופקים חדשים", בלט בקבוצת הפשטה כמי שאינו נכון לוותר בציוריו המופשטים על ייצוג האירועים הדרמטיים של הזמן והמקום. מכאן, ציוריו את המעברות, הכפרים השרופים, העולים החדשים או החיילים הפצועים. "מות החייל" חייב רבות ל"גרניקה" של פיקאסו. בשני הציורים נאתר את הקורבן השרוע, את המקוננות, את המאור הקורן (כאן, ירח) ואפילו את הציפור הצונחת. ינקו מקם את טקס האבל למרגלות חומות ירושלים העתיקה ואפשר שמשלב בהן רמזי מגן דוד כחול. דמויות לבושות טוגות יווניות (החייל המת בתכריכים לבנים?), מה שמטעין את הציור בכוח של טרגדיה יוונית. תנועות הפאתוס של המקוננים מעלה את הציור למדרגת אופרה. שפתו האמנותית של ינקו אקספרסיוניסטית ופרימיטיביסטית, ציורו חרוש בצליבות דרמטיות של אלכסונים ובמתחים ניגודיים בין צורות מחודדות לצורות מעוגלות ו/או בהתנגשות של שחור ולבן, כחולים (ירוקים) ואדומים (כתומים). לֵיליות הסצנה עשויה להסביר הענקת השם "נוקטורנו" לציור עם הצגתו לראשונה ב- 1949. "מות החייל" משתלב בסדרה גדולה של ציורי "חייל פצוע" שינקו צייר ורשם לאורך שנים מאז 1948, על פי רוב בקומפוזיציה המזכירה את הדמות הכורעת ב"מות החייל", זו השנייה מימין. "מות החייל" הוא ציור אמבלמטי ואיקוני, מעין אנדרטה במדיום הציור, מהחשובים שבציורי מלחמת השחרור.
התייחסותו הציורית של ארדון (1992-1896) לשואה יסודה עוד ב- 1943, כשצייר את עצמו כאסיר במחנות ריכוז. מאז לא חדלה השואה למצוא ביטוייה הסמליים בציוריו, עד לציור השיא, הטריפטיכון "מיסה דורה" (אוסף מוזיאון "טייט", לונדון), שתחילת ציורו ב- 1958. "הו, האב נאנה", הוא ציור קטן הנוקט בצורה, בצבע ובכתב ויוצר מבע אלגי, מעין שירת "איכה" על חורבן יהדות אירופה בשואה. הטקסט המסופוטמי, בתרגומו האנגלי, כתוב בציור בכתב יד מרובע וקריא ומקורו בשיר שומרי, "קינה על חורבן אוּר" (עירם של אבות אברהם). השיר מתאר את האסון הנורא שהמיטו צבאות אֵילָם על אוּר בהשראת האל אֶנליל, שהביא סופה ומבול על העיר. אנליל, המוציא לפועל את משפט מועצת ה
אלים, כמוהו כאלוהים האחראי לשואה. את שורות השיר מיקם ארדון בתוך שתי צורות, האחת (הימינית) עשויה להזכיר שעון חול (חלקו העליון אדום, כמו נוטף דם), בעוד האחרת עשויה להזכיר אלת פריון מופשטת. בקו החוצה את צווארו של שעון-החול רשם ארדון: "דם העיר ממלא את סדקי הארץ כמו מתכת הניצקת לתבנית."
השעון וה"צלמית" (אולי מנורת שמן) נראים כשרידים שנותרו מושלכים על מרצפות העיר ההרוסה והנטושה. שפתו האמנותית של ארדון מופשטת, הדימויים שטוחים עד תום ונוטים לגיאומטריה. העיצוב השכלתני, כמו גם השימוש בתרגום לאנגלית, מרחיקים ומאַפּקים את הכאב הגדול, ששוגב בידי ארדון – מי שבני משפחתו נספו בפולניה במהלך השואה – לכלל אירוע מיתי שמעל ומעבר לזמן ההיסטורי.
נושא עקידת יצחק רווח מאד באמנות התקופה. סביר, שמשקעי מלחמת השחרור ומלחמת העולם השנייה אחראיים על עיסוק כמעט אובססיבי זה במיתוס האב המקריב את בנו. אהרון כהנא (1967-1905) נדרש שוב ושוב לנושא בציורים ובכלי קרמיקה שיצר בין 1955-1948. כהנא אינו פוסק בשאלת גורלו של הבן (שמרבית אמני ישראל דנוהו למוות), אלא מציג לצופיו את הרכיבים ה"תחביריים" וכמו מניח להם ולהיסטוריה להרכיב מהם משפט של אסון או ישועה. כי כהנא מציג בפנינו את האב, אברהם (הדמות האנכית מימין), את הבן (המגולם ב"זרדים" הניצבים משמאל), את האייל המקפץ, את המזבח עם האש (בתבנית האות שי"ן-שד"י) ואת המלאך המרחף מעל. כל אלה מרוכזים ללא כל הסְדָרה נרטיבית בעלת התחלה, אמצע וסוף. כהנא נוקט בגווני אדמה ובצורות שכאילו השטיחו מיכלים קרמיים שנתגלו בחפירה ארכיאולוגית מזרח-תיכונית. זוהי "ההפשטה השֶמית" של כהנא, הפשטה ארכיאולוגיסטית של איש "אופקים חדשים", המבקש לחבר ערכים אמנותיים אוטונומיים (צבעים, צורות גיאומטריות וכו') עם מטעני תרבות מקומיים, תנ"כיים והיסטוריים גם יחד. כהנא האמין, שנקיטה בסמליות ארכאיסטית תקרב את האיש הפשוט אל ההפשטה. זיקתו למודרנה הצרפתית (כהנא שהה רבות בפאריז והושפע מציוריו של הצייר האיטלקי-צרפתי, מאניילי) לא סתרה את תביעתו להתחברות תרבותית למקום הישראלי. בכלי קרמיקה, שיצר ביחד עם רעייתו, מידָה, נענו דימויי העקידה בדימויים אידיליים של איילים המפזזים באחו אל מול הרועה. סירובו של כהנא לאוניברסליזציה טוטאלית של הציור גרם לפרישתו מ"אופקים חדשים" ב- 1956.
במקביל לעיסוק בנושא השואה
והעקידה עסקו אמנים רבים בתקופה בנושאים של בנין הארץ. הם בקשו לשקף את יחסי ההרמוניה שבין האדם לטבע ובין היחיד לחברה. כך למשל, צייר יוחנן סימון (1976-1905) את הציור "נוער בנגב" 1956. באותה השנה פרש מ"אופקים חדשים", זמן קצר לאחר שובו ארצה מסיור בדרום-אמריקה, סיור ששינה כליל את שפתו האמנותית. עד שנת 1953 היה סימון חבר קיבוץ גן-שמואל ודמות מרכזית בין ציירי התנועה הקיבוצית. באותה עת, עיצב סימון, האמן המגויס, ציורים, קירות וכרזות שעמדו בסימן ההלל לחיי הקיבוץ, המשפחה הקיבוצית, "השומר הצעיר" והעבודה, תוך היותו נתון להשפעתו העזה של דייאגו ריבֶרה, המכסיקני. בתור שכזה, בלט סימון באחרותו בקבוצת "אופקים חדשים", בהתעקשותו על ריאליזם ועיסוק בנושאי החברה, שאת כולם שיכלל בכלים צורניים של השטחה, גיאומטריזציה, תזמורי מיחבר וצבע ועוד. קבוצה נכבדה של ציורי סימון, המפ"מניק לשעבר, עסקה בין 1960-1955 בנגב ובחלוציות הבן-גוריונית של "נוער בנגב" (מוכרים שני ציורים שונים בנושא זה). סימון, התל-אביבי בשלב זה, מוצא בנופי הנגב, בסלעיו, בצוקיו השולחניים הקרחים ובעציו שטוחי הצמרת תשובה מקומית לנופים האקזוטיים שכבשוהו בברזיל ובפרו, כאשר קסמי יערות העד מומרים בקסמי הישימון. סימון מעצב הרים ועננים בשפה דקורטיבית וסמי-סוריאליסטית (השפעת ז'אן ארפ ניכרת), עדיין מושטחת עד תום, כשהוא נוקט בקונטורים שחורים (ו/או בחריטות לבנות) ובגוונים חמים על מנת לבטא את הנגב כמרחב מסעיר, אפילו מכושף. בלבו של מרחב זה מופיעים הנער והנערה המונומנטאליים, הוא בקאפייה לבנה והיא בכובע-טמבל, שניהם נכונים לבצע את המשימה: כיבוש השממה. מכל בחינה אחרת, זהו ציור של התנגשויות צורניות, בהן אלכסון העץ מצטלב באלכסון עם גזע יבש, האנך של הצמד מצטלב בכתב צהוב אמורפי, סלעים עגולים מימין נענים בזוויתיות של צוקים משמאל, כאשר הסטאטיות הגדולה של המדבר מאוזנת על ידי תנועה דינאמית של עננים דמויי ציפורים. זהו ציור מעבָר בין סימון של ההרואיקה הקיבוצית לסימון של הציור המאגי.
יחיאל שמי, חבר קיבוץ כברי, עסק בראשית העשור בפיסול באבן ובעץ. באמצע שנות החמישים עבר לפיסול בברזל והיה ממובילי הזרם המודרני בפיסול ומהחדשניים שבאמני "אופקים חדשים". בתחילת עבודתו בברזל עשה שימוש משני בגרוטאות בהטעינו את העבודה בזכרו של החומר, כך למשל, עבודה זו המתייחסת לדימוי מן הטבע של קן ציפורים מורכבת מחלקי גרוטאות שרותכו ליצירת דימוי חדש, ובכל זאת מחזיק הברזל החלוד זיכרון של הרס ובנייה. ב 1958- החל שמי ליצור עבודות מופשטות לחלוטין, שכונו "אלמנטים" והתמקדו ביחסים בין לוחות הברזל.
יחיאל שמי ומשה קופפרמן הם מהאמנים המרכזיים בקיבוץ שהציעו דרך של השתלבות האמנות בחברה, לא אמנות מגויסת אלא אמנות העוסקת במרכיבי היסוד של שפת האמנות ונטועה עמוק בחברה.
בציור הישראלי של שנות החמישים מזדקר הציור המופשט של לאה ניקל כנושא אופי שונה מזה הרווח באמנות הישראלית של התקופה. במבט ראשון נתפס ייחודה של עבודת הצבע שלה, המינון הגבוה של האדום בציור ונדמה כי ניתן ליחס לצבע, בנתונים היסטוריים וחברתיים מסוימים, גם משמעות פמיניסטית אף אם לא מוצהרת. ניקל הציעה שילוב צבעוני ססגוני ואלמנטים קישוטיים קוויים ללא שימוש במכחול באמצעות נזילה ישירות משפופרת הצבע. הציור שלה כלל הדבק קולאז' על הבד, חירור הבד, חריטה בצבע באמצעות גב המכחול, התזות ונזילות. ניקל, שהתייחסה למצע הבד כחומר ולא כרקע, איתגרה את תפיסת העידון התרבותי שנשא הציור המקומי. הציור שלה הציע קו אפס נעדר מוסכמות הפותח פתח להעלאת דימוי ראשוני, ילדי ופנטסטי שיש בו מקום לאבסורד, להומור, למקרה אך גם למהלך אינטנסיבי של מיקוד וריכוז.
תופעת האמנים הישראליים, ובראשם נפתלי בזם, הנמנים על מחנה השמאל והמתגייסים לאידיאולוגיה חברתית, היתה תופעה מוכרת היטב מארצות שונות בשנות החמישים. נפתלי בזם צייר בשמן ציורי "הפגנת שלום", "מעברה" וציור זה ששולב בהפגנה וכונה "לעזרת הימאים" - בעקבות סכסוך בין הימאים לבין ההסתדרות פרצה שביתה שדוכאה בדצמבר 1951 בכוח ומנהיגי הימאים מגויסים לצבא.
מסיבות אידיאולוגיות של ייצוג המציאות והתקשורת האידיאית עם ההמון, ריאליזם היה הסגנון המועדף על האמנים החברתיים, שמעולם לא הפכו לקבוצה של ממש ומעולם לא נסחו מניפסט משותף. פעילותם התמקדה, בין אם בחיפה ובין אם בקיבוצים. עיני האמנים הריאליסטיים-חברתיים בישראל דאז היו נשואות, לא לפאריז, אלא לעבר איטליה ומכסיקו של מסורות ציורי הקיר (ויודגש: לא אל עבר ברית-המועצות של הריאליזם הסוציאליסטי הסטאליניסטי.
אלא, שלריאליזם החברתי דאז לא היה כל סיכוי כנגד עוצמתה של קבוצת "אופקים חדשים" ושל הממסד האמנותי התומך בה ובתערוכותיה. לקראת סוף שנות החמישים, כבר פנו לא מעט אמנים ריאליסטיים להתמחות בארצות שונות, כך שנוכחותם בישראל הייתה פחות מוצקה. אף יותר מזה, הוועידה ה- 20 של המפלגה הקומוניסטית הסובייטית הנחיתה מכת מחץ על השמאל הישראלי בדין גילויי חרושצ'וב את פשעי סטאלין.
תערוכות שהוצגו במסגרת חגיגות העשור למדינת ישראל הפגישו צופים עם דור חדש של אמנים, שסימן מפנה משמעותי ממגמת ההפשטה הלירית. עתה, נוצרו יצירות על ידי אמנים צעירים, שביקשו להטמיע בהפשטה תכנים סמליים, סמי-פיגורטיביים לא אחת, סוריאליסטיים לעתים, שבמרכזם מבע פסימי ואף טראגי בנושא מצבו של האדם. מפנה זה איחד בחלקו את הביטוי הצורני האוטונומי עם עליית תכני השואה באמנות הישראלית שמאז מחצית שנות החמישים. ב- 1956 החל יוסל ברגנר ביצירת איורים רישומיים לסיפורי קפקא. "יש ביניהם קרבת צל", יכתוב ניסים אלוני על יחסי ברגנר וקפקא.
יוסל ברגנר, התחבר לסוריאליזם אחר זה, וכדברי המבוא בספר הרישומים שיצא לאור ב-1959 – "הריהו מגיע אל הגבול בו מתחלף ההומור במוזר ובגרוטסקי ומרמז על ספֵירה שהיא מעבר לשליטת האדם." ברישומים הללו של ברגנר, קו פיוטי חופשי מאד ומפזז, קו קליגרפי זורם, קו דק, תמציתי מאד (מופשט למחצה, מבחינה זו) ונטול כל הצללה, ברא דמויות אנונימיות ומלנכוליות הנתונות בסיטואציות מוזרות ותלושות ממקום ספציפי. קו זה מייצג עיסוק באמנות הישראלית של שלהי שנות החמישים בדמות האדם ובמצבו הקיומי של האדם.
|
|
|
|
|
|
|
|
|