search
לוגו

עגלת קניות

עגלת הקניות שלך ריקה.

כניסה לחברים רשומים

הפורטל הישראלי לאמנויות - הבמה ליצירות שלכם

קריאה חברתית חדשה בסיפור מגדל בבל

24/10/2014
מגדל בבל מאת - ברויגל האב. (הגדל)

 

פרשת מגדל בבל מתוארת במקרא בתמציתיות רבה. בניגוד גמור למיעוט מילותיה עומד המגוון העצום והרב של פירושיה.
הוגים ופרשנים שונים נטלו אותה למחוזות שונים, ודנו באמצעותה בנושאים כגון: התאגדות חברתית, אמונה, אחדות, קונפורמיזם, עבודה ועבודה זרה, חמדנות, ורבים אחרים.

 
תחומי פרשנותה כה רבים עד כי נדמה שתשעת פסוקיה הינם בסיס ציורי למגדל של הגות ופרשנות. לא זו בלבד שתחומי הדיון בה כה שונים זה מזה, אלא שאף אין הסכמה בין פרשניה בשאלה, אם מעשה בוני בבל היה חטא או לא, ואף נפוץ מאמר חז"ל, "מעשה דור המבול נתפרש – מעשה דור הפלגה (בבל) לא נתפרש"

 

ברצוני להציע קריאה חדשה בפרשת מגדל בבל, התואמת שימוש לשוני שהיה נהוג בעת הקדומה במילה מגדל.


על פי קריאה זו מגדל בבל אינו סוג של בנין כי אם מבנה חברתי מעמדי לא ראוי, או מעמד עליון. כלומר מדובר באנשים נודדים שנדדו באזור אחד מבלי להתפזר,מצאו בקעה נוחה והחליטו לבנות בה עיר עם מבנה חברתי לא ראוי ומנצל, שבראשו מעמד עליון ("שראשו בשמים") . לפני ביסוס עקרונות אלה והרחבתם, זה המקום לקרוא שוב את הפרשה הקצרצרה בת תשעת הפסוקים :

 

וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים. וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם. וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ: הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה, וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר. וַיֹּאמְרוּ: הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ. וַיֵּרֶד ה' לִרְאֹת אֶת הָעִיר וְאֶת הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם. וַיֹּאמֶר ה': הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת, וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת. הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ. וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר. עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ בָּבֶל כִּי שָׁם בָּלַל ה' שְׂפַת כָּל הָאָרֶץ, וּמִשָּׁם הֱפִיצָם ה' עַל פְּנֵי כָּל הָאָרֶץ.(בראשית יא' א'-ט')

 

ניתן לתהות לעניין פירוש המילה מגדל כמבנה גבוה, מהרצון להגיע לשמים מתוך בקעה נמוכה. כן לא סביר לתכנן מגדל שראשו בשמים מחומרי הבנייה הפשוטים שנכתב כי שימשו בבניה (חימר) . בנוסף לכך לקראת סיום הפרשה צוין "ויחדלו לבנות העיר". מה עם בניית המגדל , מדוע לא צוין דבר לגבי המגדל ?

 

מהו אם כן המגדל שנבנה בבבל ?
הפירוש הנפוץ היום למילה מגדל הוא: בניין צר וגבוה מאוד. מילה דומה למילה מגדל היא המילה מדרג, שפירושה, מערך מדורג על- פי מעמד או סמכות בשלטון, בארגון וכד' (מילון רב מילים).


נראה לי כי בעבר גם מגדל שימשה במשמעות דומה למדרג, כלומר פרוש המילה מגדל היה גם מדרג של מעמדות או מעמד עליון שליט. ראייה ברורה לשימוש במגדל בהוראה של מעמד גבוה היא במקור המילה 'בורגנות' . "הבורגנות היא המעמד המודרני של בעלי ההון, הכולל בני אדם המתפרנסים מניכוס אמצעי הייצור והערך העודף של התוצר. בניגוד למעמד הפועלים (פרולטריון) המתפרנס משכר עבודתו בעסקים שבבעלות הבורגנות... מקור המילה העברית "בורגנות" הוא בשפות ההינדו-גרמניות, בהן תצורות שונות של המילה "בורג", פירושן מגדל או מצודה." (ויקיפדיה).


כן ידוע כי בשפות שונות רווחת המטפורה שה"גבוה" הוא רב יותר וטוב יותר מן ה"נמוך". כך, המילה מגדל הולידה למשל את הביטוי 'מגדלים פורחים באויר', ביטוי שפרושו : עניינים דמיוניים ( רבים וגבוהים. ר.ק) חסרי בסיס מציאותי, שאינם ניתנים למימוש או להגשמה. אם כך, יתכן ש"עיר ומגדל וראשו בשמים", פרושו, עיר ובה מבנה חברתי עם מעמד עליון שראשו גבוה מעל כולם. בעת הקדומה היו כאלה .
דוגמא מצוינת לכך היא שלטונו של חמורבי בבבל (כ-1775 לפני הספירה).
שלטון מעמדי בעל מבנה קסטות האטומות למעבר ביניהן .


חמורבי שליט מסופוטומיה קבע תפיסת צדק : "לפרסם צדק בארץ, לאבד את הרע והמזיק, למנוע את שיעבוד החלש לחזק ולפעול לרווחת נתיניו ". תפיסת צדק זו נראית נהדרת אך למימושה הוא קובע דרישה מנתיניו לשמור בקפדנות על מבנה קסטות בן שלוש מעמדות ברורים, כשלכל אחד חוקים שונים. "החופשיים (awīlī), בהם גברים נשים וקטינים; בני המעמד הנמוך (muškenī – קשור למילה העברית "מסכן"), גברים ונשים שזכויותיהם פחותות בעניינים מסוימים מאלה של החופשיים; ועבדים ושפחות (wardī ו-amātim) הנמצאים בבעלות החופשיים, בני המעמד הנמוך או היכל המלך. " (ויקיפדיה).


בפועל קבע (נתן שם ) חמורבי חוקים שונים לשלושה סוגים של בני אדם כשלכל אחד חוקים משלו וזאת ע"מ לעשות צדק להרבות טוב ולמנוע שיעבוד. זה בדיוק הרע שבמגדל בבל(במבנה מעמדי קסטאי, בעל חוק שונה למעמדות שונים).

 

האם צורת פירוש זו סותרת את הפרשנויות המסורתיות על פרשת מגדל בבל ?
גם לפני הסתכלות זו היו נפוצות פרשנויות חברתיות לפרשה. גם הן וגם רוב הפרשנויות האחרות נשארות בעינן. פרשנות, פרשנות ולקחה. פרשנות, פרשנות מטעניה ומקורותיה.

 

אברבנאל על חטאם של אדם הראשון, קין, ובוני מגדל בבל.
כדוגמא לפירוש שנשאר לחלוטין בעינו ניתן לציין את פירושו של אברבנאל. אברבנאל מציין לחיוב את האחדות ששררה קודם בניין העיר "
הכול היה אחד ושווה לכולם, כמו הלשון". אחדות כמעט סוציאליסטית.


אברבנאל רואה את בניית המגדל כנקודה ההיסטורית בה בני האדם הלקטים-ציידים עוברים להיות מנודדים לחקלאים- מיושבים.
לדעתו, הלקטים הציידים שכל העולם בפניהם ומזונם בשפע פנויים לעסוק בשלמות נפשם וברוחניות, מוותרים על כך, ועוסקים בחומרנות. הם רוצים יותר, רוצים עוד. לשם כך הם עוסקים בבניין עיר. ובלשונו: "בהיותם פנויים ממלאכה מכל עמל ומוכנים להתעסק בשלמות נפשם, לא נחה דעתם במה שהכין להם בוראם במתנתו הרחבה הטבעית ויבקשו לשלוח יד ולשים כל מחשבותם למצוא המלאכות בבניית עיר שהוא כוללת המלאכות כולם ומגדל בתוכה, כדי להתחבר שם ולעשות עצמם מדיניים תחת היותם בני שדה" . לדבריו של אברבנאל, מובן גם שמותרות הם נטל שהופך לכורח.

 

ולמי שחושב שהדברים הזויים ואינם תואמים את העובדות ההיסטוריות, הנה דבריו של יובל נח הררי על המהפכה החקלאית. מתוך ספרו 'קיצור תולדות האנושות': "...חייהם של החקלאים היו בעצם פחות שבעים ופחות נעימים מאלו של הלקטים. הלקטים נהנו מתזונה יותר טובה ויותר מגוונת, הם עבדו בממוצע פחות שעות, מלאכתם הייתה יותר מעניינת ומתאימה לכישוריהם הגופניים, והם היו פחות חשופים לרעב ולמחלות. המהפכה החקלאית אמנם הגדילה את סך המזון שעמד לרשות המין האנושי, אך רובו ככולו התבזבז על שני דברים: גידול עצום באוכלוסייה ותמיכה באליטה עשירה קטנטנה. החקלאי הממוצע עבד קשה יותר מהצייד/לקט הממוצע וקיבל בתמורה תזונה פחות טובה. המהפכה החקלאית הייתה תרמית העוקץ הגדולה בהיסטוריה.." (קיצור תולדות האנושות, יובל נח הררי, ע'86 ). " זהו אחד מחוקי הברזל של ההיסטוריה, שמותרות נוטים ליהפך מבלי משים לכורח....ולנטל.. " (שם, עמ'93)

 

בנפרד יפורסם מאמר של רפי קורצברג בנושא שפה ("שפה אחת")

 

הדפסשלח לחבר
עבור לתוכן העמוד
אתר האמנות ארטפורטל הוא הפורטל המוביל בישראל בתחום האומנות, האמנות והתרבות. באתר תוכלו למצוא מידע רב אודות תערוכות אומנות, מאמרים בתחום האמנות והתרבות, מידע על גלריות, פורום אומנות שוקק חיים , חנות לממכר מוצרי אמנות, מידע על מוזיאונים ועוד. אנו מקדמים בברכה גלישה פעילה של המבקרים באתר ונשמח להכניס ידיעות רלוונטיות אודות חוגי אמנות, סדנאות, מידע על אמנים חדשים וכל מידע אחר שהוא בעל תועלת לקהילת חובבי האמנות. הגלישה באתר מהווה הסכמה בלתי חוזרת לתקנון האתר ושימוש בכל אחד מהטפסים שבאתר מהווה אישור למשלוח חומר פרסומי בהתאם לחוק