השאלות הבסיסיות הקשורות להתבוננות על אמנות , ולרצון להבינה מקבלות משמעות מיוחדת בהוויית יצירתו של האמן עם הפיגור השכלי ובחוויה של המתבונן בה. לפני כשנתיים העלינו לאתר , מאמר , תמונות וחומר על תערוכה שהופקה על ידי אקים –"צבע למחשבה" , ועתה עם התערוכה החדשה "בשביל הנשמה" בה מציגים 20 אמנים בעלי פיגור שיכלי , אנו שמחים להציג את מאמרה של אוצרת האומנות של התערוכה , רונית סנפיר , עם דימויי יצירות מתוכה , יצירות של אמנות אותנטית , טהורה וחפה מאינטרסים.התערוכה תפתח במסגרת כנס ארצי במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב ,ותוצג בתאריכים 22-28.6.09 , אח"כ תנדוד התערוכה ברחבי הארץ . ב-5.7.09 תיפתח התערוכה בגלריה העירונית בכפר סבא , רחוב גאולה 12. לפרטים נוספים ופרטים על מיקומי הצגה ומועדים : 03-7662250 .למאמרה הקודם של רונית סנפיר שליווה את התערוכה הקודמת – צבע למחשבה .
בשביל הנשמה
תערוכה של אמנים מיוחדים
אוצרת/ רונית סנפיר
"חכם השביל מההולך בו" פתגם עממי
תערוכה האמנות בשביל הנשמה מציגה יצירות שהן דיוקן עצמי של עשרים יוצרים ממסגרות שונות ברחבי הארץ. ישנן יצירות שהן דיוקן עצמי במשמעות הקלאסית של תיאור פָּנִים. אצל כולם נוכח הדיוקן העצמי גם בדמויות ודימויים אחרים המופיעים ביצירתם, אצל כולם נחשף עולמו האישי - הפנימי והחיצוני, הסביבתי והתרבותי, של כל אחד ואחת. לכולם נפח סמוי של רגשות וזיכרונות, המתורגם ומועבר לשפה אומנותית ייחודית. דמיון חופשי נפגש ונמהל עם מציאות אינטימית, עם הווה ועבר - עשרים השתקפויות של שבילי חיים.
בשביל מי האדם יוצר? בשביל מי רושם העיפרון על הנייר? נמרח הצבע כתמים כתמים?
מי הוא המשתקף ב "מראת" לוח הקנבס? מהיכן בוקעת ונרקמת היצירה?
שאלות אלה מקבלות משמעות מיוחדת בהוויית יצירתו של האמן עם הפיגור השכלי ובחוויה של המתבונן בה.
כמילותיו של יהודה עמיחי "כי אדם אתה ואל אדם תשוב"; מקורותיה של היצירה נובעות מן האדם עצמו, דחפיו ותשוקותיו, הוא יוצר את עצמו לעצמו. היצירה במהותה ההיולית נובעת מנשמתו של היוצר - בשביל הנשמה
לפי תפיסות שונות הנשמה היא רוח החיים שבכל אדם, היא המעגל הפנימי של ה"אני", המוקף רגשות, תכונות, זיכרונות, יכולות פיזיות, קוגניטיביות ורגשיות. הנשמה היא העל מודע העמוק של האדם. היא הגרעין האישיותי הפנימי שלנו שלעולם לא משתנה ולא מתקלקל. מכוחה של הנשמה פועלים כוח הרצון, הדחפים והעשייה. לרוב אין אנו מבינים את פשרה. הנשמה תמיד טהורה והאדם איננו יכול לפגום בה, אלא לעמעם את הופעתה והתגלותה בו. הנשמה הנה חלק שונה מהגוף היא אינה חומרית, היא רוחנית והיא תמיד סובייקטיבית. מתוך הנשמה נובע הרצון החופשי.
טריטוריית היצירה מהווה מקום פיזי רגשי ומנטאלי מובהק בו מתקיימת בחירה חופשית. הביטוי/האקט היצירתי הינו רגע מכונן של בחירה חופשית. היצירה יכולה להיות אינטואיטיבית או אוטומטית, תוצר של מחשבה, מראות הדמיון או השפעת מקורות חיצוניים, 'נכנעת' למגבלות פיזיות, מחשבתיות או "דלות החומר", אך תמיד היא תהיה בחירה ברגע 'אמת'. במודע או שלא במודע, מתרחשת ומתקיימת החוויה הפנימית של "לעשות כרצוני", אשר אינה מתבססת בהכרח על תבניות או כללים אלא נובעת מדחף פנימי נסתר. ברגע הבחירה מרגיש האדם חופשי.
לאמנים עם פיגור שכלי מהווה מקום זה מקור עצום של גילוי, הבנה והעצמה. זהו מקום המאפשר להם לעשות את 'מה שבראש שלהם'. שנים של התבוננות קרובה בתהליך היצירה של אמנים אלה, גילה התנהגות אסרטיבית בכל הקשור ליצירתם. הם ברורים לעצמם... יודעים מה הם רוצים... ועושים זאת...
מעבר למגבלות האינהרנטיות למצבם, קיימים גבולות של המציאות היומיומית בתוכה הם פועלים; סדר יום ושעות פעילות בסדנאות, מגוון החומרים ואיכותם, כלי עבודה ואמצעיים טכניים, תנאי עבודה, מקורות העשרה וכו'. אך קיומם של הפוטנציאל, רוח היצירה, הכישרון והדחף באים לידי ביטוי בכל מצב. את החומר ניתן להגביל אך לא את הנשמה.
בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחות עצומה בתחום האמנות של אנשים עם פיגור שכלי. ראשית, ביכולות האומנותיות של האמנים; בעיסוק מודע בנושאים המוצעים ע"י המנחים כמו ציורי נוף, "טבע דומם", ציור פיגורטיבי, דיוקן עצמי, ציור מתוך התבוננות בסביבה, בראי, ביצירות אמנות כמו גם שימוש מכוון במצלמה, וגם שיפור במיומנויות טכניות כמו שימוש בחומרים מגוונים, ערבובי צבעים וכו'.
כמו כן, חשיפת העשייה האומנותית לקהל הרחב בשלל תערוכות ופרויקטים, זוכה להצלחה, לתגובות מרגשות ולהתעניינות הולכת וגדלה ברכישת יצירות אמנות. ההצלחה היוותה כוח מניע והשפעותיה הזניקו והרחיבו את ההתייחסות לנושא. מנהלי המסגרות העשירו את חומרי היצירה, המורות לאמנות העלו את הרמה המקצועית, תמיכתם של גופים ציבוריים וחברתיים גדלה, חברות מסחריות מציעות פרויקטים בהם נעשה שימוש ביצירות ומנהלי גלריות שמחים לפתוח את שעריהם לתצוגה.
אך חשוב מכל הוא מקומם החדש של האמנים. מעבר להתפתחות המדהימה ביכולות האומנותיות, הם למדו להכיר ולהבין את ערכה של יצירתם.
התגובות החיצוניות בנו הבנה והכרה פנימית. ההתייחסות החמה והנלהבת הגבירה את המוטיבציה, וגרמו להנאה הולכת ומתעצמת. תגובתם הפכה מאדישות, שמקורה בחוסר הבנה, להתרגשות ושמחה. ההצלחה וההתעניינות הפכה אותם לבעלי ידע... ואף הולידה תחרותיות וציפייה. הם מבינים שיש עניין רב ביצירתם, שיצירתם נמכרת בכסף השייך להם, שיש ערך ותגמול חומרי ורוחני לעשייתם.
הרעיון העומד מאחורי התערוכה הוא להציג מעין 'תיק עבודות' של כל אחד, המאפשר מבט על יצירתם לאורך שנים של יצירה [בקטלוג מופיעות רק חלק מהיצירות]. לאחר התבוננות בעשרות יצירות, בחרתי להציג יצירות שנעשו בתקופה האחרונה. חלק מהאמנים אף נענו לפנייה ליצור דיוקן עצמי לקראת תערוכה זו.
עשייה אומנותית מיוחדת זו הנובעת ממקום טהור ורגיש ויש בה עוצמה וכאב ושמחה,
עושה את דרכה בשביל הנשמה, מנפשו של האמן אל ליבותיהם של הצופים,
ובדרכה מעניקה תרומה לנשמת החברה.
יוני 2009