תיעוד בדיוני, 2012-1982
רוג׳ר באלן, יליד ניו יורק חי ופועל ביוהנסבורג, דרום אפריקה מאז 1982. בתערוכת יחיד זו הוא מציג 40 תצלומים שצולמו בדרום אפריקה בשלושת העשורים האחרונים. באלן גיבש במהלך שנות השמונים סגנון ייחודי משלו של צילומי דיוקנאות מבויימים בצורה ישירה בוטה ורבת עוצמה של טיפוסים משולי החברה הדרום אפריקנית, דבר שנהייה לסימן ההיכר של עבודתו. האסתטיקה בעבודותיו קיבלה טון חד וברור אך במקביל התכנים התערפלו ונעשו מורכבים ואניגמטיים. מוטיבים מהסביבה הטבעית של דיירי משכנות העוני מהסדרות המוקדמות והרקעים שסיפקו מידע רלוונטי על הסביבה ועל ההקשר, משמשים בערבוביה בתפאורה מוגזמת בסדרות המאוחרות. הדיוקן, שהיה הנושא המרכזי בתצלומים המוקדמים הופך בסדרות המאוחרות לציור, לרישום, לאובייקט או למיצב.
האירועים המתוארים בצילומים הם בבחינת מצבי תודעה ולא התרחשויות. הרגע המתועד בתצלומים המאוחרים מנציח מצבי ביניים בין דמיון למציאות ובין שפיות לשיגעון. פירוק הדימוי השלם לחלקי גוף והצבתם חסרת ההגיון בחלל – לצד חיות, פוחלצים, בובות וזוחלים – בקומפוזיציות פרועות והזויות, נתונים לחוקיות של התחביר החזותי ולא לזו של ההיגיון המרחבי: מישורים מצטלבים, נושא ורקע מתנגשים וקורסים אל חלל התמונה ומאפשרים הטיה של הסדר הקוסמי המוכר. דלתות ופתחים אחרים אינם מציעים מילוט אל עולם שכלתני, אלא מוליכים אל חדרים מסתוריים ולחללים קלאוסטרופוביים. טישטוש הגבולות בין מציאות מעוותת לדמיון מאפשר למצוא בתצלומים הקודרים אסתטיזציה של הבזוי והגבהתו של השפל לרמה פיוטית שיש בה הצעה אפשרית, גם אם אבסורדית, לנחמה.
באלן שנחשב אחד הצלמים הבולטים בעולם, פירסם אחד-עשר ספרים והציג תערוכות יחיד במוזיאונים רבים בעולם, ביניהם המוזיאון לאמנות עכשווית, רומא; המוזיאון לאמנות, מנצ'סטר; מוזיאון אליזה, לוזן, שווייץ; המוזיאון לאמנות מודרנית, ריו דה ז'נרו, ברזיל; בוזאר, בריסל. יצירותיו כלולות באוספי אמנות רבים, ביניהם באוספי המוזיאון לאמנות מודרנית ה MOMA ניו יורק; המוזיאון לאמנות מודרנית, יוהנסבורג; מוזיאון ויקטוריה ואלברט, לונדון; גלריה גגוזיאן, ניו יורק ,מרכז פומפידו, פריז; מוזיאון סטדליק, אמסטרדם; ובאוספו הפרטי של הזמר אלטון ג'ון.
הפתיחה ביום חמישי, 8 בנובמבר, בשעה 20:00
מפגש עם רוג'ר באלן ייערך באנגלית באולם אסיאביום שישי, 9.11, בשעה 12.00
אוצרת: נילי גורן