גלריה הקיבוץ תציג תערוכת יחיד של האמנית הגרמנייה הרב תחומית אנדריאה מוריין.
יצירתה של מוריין מאופיינת בבחינה מתמדת של חומרי הגלם ומציעה מבט רפלקסיבי אודות טיבם של המדיומים בהם היא עושה שימוש, תוך הדגשת יחסי הגומלין המתקיימים בין העבודה, הצופה והחלל המכיל אותם. האמנות של מוריין מצליבה בין יסודות מתחומי האמנות, המדע, והפילוסופיה, וקוראת תיגר על הגדרות מדיומליות. היא נעה בין החומרי לרוחני, בין הגלוי לסמוי, בין הרציונאלי לרגשי ובין הפיגורטיבי למופשט ומטשטשת את הגבולות בין המדיומים השונים ואופני השימוש בהם.
את דרכה החלה מוריין כאמנית פרפורמנס מותאם-מקום ששילב מחול, תנועה וטקסט. ב- 14 השנים האחרונות היא יוצרת במדיות מגוונות: מיצב, צילום, וידיאו, רישום ומדיה דיגיטלית. בתערוכה Night My Light יוצגו עבודות צילום, רישומים והקרנות תצלומי סטילס המלוות בסאונד מהשנים 2010-2011. בתערוכה זו, מעמידה מוריין את הסובייקט במרכז ומבקשת להתחקות אחר הראייה והתפיסה האנושית, תוך בניית אינטימיות הדרגתית עם הצופים. מוריין הפכה את חלל התצוגה של גלריה הקיבוץ לאתר חקירה חשוך המשלב בין עולם החושים לשדה סמיוטי. חלל התערוכה שלה מייצר מצב תודעתי של התבוננות ותנועה המכוונות פנימה. האמנית בוחנת את יחסי הגומלין בין חושך ואור, תנועה וחוסר תנועה, בין המדומיין לממשי ובין המוחשי לרגעי והחמקמק ואת השפעתם המשתנה - על תפיסתו, גופו ותודעתו של הצופה. עבור מוריין החלל החשוך הוא כמו מיכל של עומק, עולם ללא צללים – ממנו נגלים מופעים של אור וצורות. היא אינה מעוניינת ביצירת נרטיב, אלא ביצירת חוויה רגשית המכוונת לעולמו הפנימי של האדם.
חלל התערוכה והיחסים בינו לבין העבודות, מהווים מרכיב מרכזי ביצירתה. הרקע הבימתי של מוריין ניכר בעבודת החלל שלה המתאפיינת בקומפוזיציה בימתית. מוריין רואה בהצבה חלק אינטגראלי מהאמירה האמנותית שלה ומהתפיסה הכוללת של כל תערוכה. את הדרך בה היא יוצרת תערוכה היא מכנה "דקדוק בחלל" – שימוש במדיות מגוונות כדי לייצר אמירה כוללת, במסגרתה כל עבודה מתכתבת עם יתר העבודות בחלל התערוכה.
תנועה, אור וחלל הם מוטיבים מרכזיים בפרקטיקה היצירתית של אנדריאה מוריין. לצד אלו, בולט העיסוק שלה בטקסט ובכתיבה כאקט של תנועה ורישום, במסגרתו הופכת המילה הכתובה תחת תנועת ידה של האמנית לתמונה ולרישום. הדימויים בעבודותיה משלבים בין הנסתר לגלוי ונושאים אופי אניגמטי. בעבודות Limbus/Limbo ו Nocturne מ-2011 מוקרנים בתנועה רציפה דימויי תצלומי סטילס המלווים בסאונד. הדימויים מגיחים בחלל כזיכרון חזותי, יש בהם איכות חמקמקה, מתעתעת, שמותירה את הצופה דרוך ומהורהר אל מול האסוציאציות הפואטיות הגלומות בהם. עבודות הצילום מציגות דימויים המשלבים בין
הפיגורטיבי למופשט, ביניהם צלליות של דמויות, דימויי טקסט ומקבצי נקודות המאזכרים תצלומים מהחלל החיצון או טביעות אצבע מוגדלות. בתערוכה מוצגת גם סדרת רישומים. על שכבות נייר שקוף, מופיעים מקבצי עיגולים העשויים כל אחד מאוסף נקודות צפופות, הממיסות את קווי המתאר של העיגול ומשוות לדימויים תנועה וריצוד. ברקע מרחף המשחק המתעתע של מוריין שמציע לצופה חוויה שממזגת בין הרובד הרגשי, לרובד החושי והרובד המנטאלי.
אנדריאה מוריין, ילידת אוסטריה, חיה ועובדת בקלן גרמניה. במהלך השנים הציגה תערוכות יחיד בהן עסקה בתמות של הקיום האנושי, זיכרון והיסטוריה לצד אלמנטים מהביוגראפיה המשפחתית הנוגעים להישרדות בשואה. ב- 1999 הציגה את תערוכת היחיד Never Trust Biographies בחלל האמנות Hochbunker בקלן ששימש את הנאצים כבונקר בתקופת מלחמת העולם השנייה. ב- 2002 הציגה את הפרויקט Nothing is Sudden בו התייחסה לאירועי 11 בספטמבר ולאירועי ליל הבדולח שהתרחשו ב- 9 בנובמבר במעין משחק היפוך מספרים של התאריכים 9/11 ו 11/9 ובאמצעות מערכת סימנים מוצפנת היטב. בעבודה זו בלט השימוש של מוריין בטקסט כרישום. מוריין הציגה תערוכות יחיד ובמסגרת תערוכות קבוצתיות בגרמניה, אוסטריה, איטליה והולנד. בשנים 2010 ו 2011 השתתפה ביריד האמנות העכשווית ברלינר ליסטה בברלין וביריד האמנות Art Fair 21 בקלן. מוריין, יהודיה שחיה בישראל בתחילת שנות ה- 70, מקיימת קשר מתמשך עם הארץ. במהלך השנים האחרונות, הציגה תערוכת יחיד במשכן האמנים בהרצליה ובבית האמנים ת"א. התערוכה בבית האמנים התקיימה במסגרת חגיגות המאה לעיר, בתמיכת מכון גתה והמועצה לאמנות של העיר קלן החולקת ברית ערים תאומות עם ת"א. ב- 2010 הציגה בתערוכה הקבוצתית "עקבות חלל" בגלריה הקיבוץ עם דוד בהר פרחיה ואורית אדר- בכר. תערוכה זו התגבשה בעקבות מפגש של השלושה בתערוכה קבוצתית בה השתתפו ב- Scala Mata Gallery לצד הביאנלה של וונציה 2010.
גלריה הקיבוץ
אוצרת: יעל קיני
פתיחה: יום חמישי, 23 בפברואר בשעה 20:00 (נעילה: 24/3/12 )
גלריה הקיבוץ, דב הוז 25 ת"א , טל': 5232533 03