תערוכתו של גד פרנק, המציין בימים אלה הגעה לגבורות, מסכמת שלושים וחמש שנות יצירה אמנותית אינטנסיבית. המוטיבים החוזרים בעבודותיו של פרנק הם דמוניות נשיות ובעלי חיים, בעיקר ציפורים. קבוצת פסלי ציפורים מהווה קבוצה מרכזית בתערוכה ועל כך אומר פרנק : "שאלתי את עצמי מאיפה הציפורים האלה; (אומר פרנק) כולן נראות ציפורים רעות, אלה אינן ציפורי שיר יפות. מתוך חקר פנימי הגעתי למסקנה שבמידה רבה הן מתארות את מרכיב הרוע שמתקיים בכל אחד ואחת מאיתנו. גם בי עצמי קיים אותו רוע, ואין לי שום צורך להתכחש. ". על הקשר שבין פסלי הנשים לפסלי הציפורים כותב האוצר חגי שגב : "הזיקה שיוצר פרנק בין הציפור לבין גוף האישה היא מרתקת ויוצרת מצע רחב לווריאציות על הנושא, לדיון על מידת ההאנשה שאפשר לייחס לציפורים שהוא מפסל ולשאלת הקשר שהוא מניח בין הדימוי הנשי לרוע האנושי?".
פרנק מפסל מתוך האבן תחושות ויצרים. הוא עושה זאת ללא פסלי דגם או רישומי הכנה "אין לי צורך לרשום את הרעיון שעולה במוחי" אומר פרנק. "אני רואה לנגד עיניי את מה שאמור לצאת מהחומר. כמעט שאינני עושה סקיצות של הרעיונות". בפעמים הבודדות שבהן פרנק כן רושם סקיצות, הוא עושה זאת על קירות הסטודיו. לסיפוריו הפיסוליים קדמו סיפורי עלילות כתובים ומסופרים. פרנק הוא מספר סיפורים ותיק ואף הוציא שני קובצי סיפורים, כלניות ב-2003, ועלמא ב-2005. ואמנם- בדומה למספר, כבר במבט ראשון הקריאה בפסליו הפיגורטיביים של פרנק ברורה; 'כתיבתו' הפיסולית בהירה וישירה. "אחד הדברים שמעסיקים אותי יותר מכול כשאני בונה פסל, הוא השמירה על היכולת לזהות ולהבין את מקורות הפסל ומהיכן הוא נולד", אומר פרנק. משיכתו לנשים ולציפורים, הייצוגים השכיחים ביותר בפסליו, נובעת ממרכזיות הנשים בחייו. הציפורים מאפשרות לו להרחיק עדות ולייצג דרכן משמעויות של רתיעה או דחייה – סימבול לרוע ביקום. כשהחל פרנק לתאר סצנות קשות או טעונות דרך התנהגותן של הציפורים, הוא לא היה מודע ל'הגדת ראשי הציפורים' – הגדה של פסח שנוצרה בגרמניה במאה השלוש-עשרה, אשר לכל הדמויות המצוירות בה ראש ציפור ומקור מחודד. מקובל היה לחשוב כי הייצוגים הללו נועדו להימנע מתיאור פני אדם וזאת על פי הדיבר "לא תעשה לך כל פסל וכל תמונה" (שמות כ, ג). מאידך, ההיסטוריונית רות מלניקוף טוענת שהדמויות היהודיות מהוות קריקטורות אנטישמיות נלעגות. לטענתה, האיורים נעשו על ידי אמנים נוצרים, ודמות הציפור בעלת המקור הבולט מרמזת על האף הארוך שיוחס ליהודים. היא מחזקת טענה זו בעובדה שלחלק מהדמויות ישנן אוזני חזיר. ושוב גם כאן דימוי הציפור מחזיר אותנו להרהורי הרוע של גד פרנק.
תערוכתו של גד פרנק 'לעוף עם הפסלים', תוצג בגלריה של מונטיפיורי מכירות פומביות, רח' גורדון 36, תל אביב טל' 03-5668818,
בין התאריכים: 21.3.14-21.4.14. ותלווה בקטלוג מקיף מיצירות האמן.
שעות הביקור בתערוכה:
ימים ב'-ה': 10:00-18:00, יום ו': 10:00-13:00.